23. 7. 2017, 20:50

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Zaměstnávají České dráhy sebevražedné manažery?


Poměrně známou záležitostí je, že v současné době česká železnice registruje osmiprocentní meziroční nárůst cestujících. To je popravdě, s ohledem na minulá léta propadu a stagnací, velmi pozitivní zpráva. Proto mnohé zarazilo, že prakticky vzápětí po zveřejnění oné pozitivní zprávy přišla zpráva další a to, že stát omezí místy až zásadní dálkové vlaky, které často tvoří páteř systému a jejichž zrušením nemálo současných cestujících zvolí jiný dopravní prostředek, popřípadě od cesty upustí zcela, což například u rekreační dopravy může mít i doposud velmi opomíjený sekundární vliv na provozovatele služeb pro návštěvníky v cílových destinacích.



27. 5. 2013
Ruku v ruce s omezením rychlíků přichází návrh z pera Ministerstva financí, které na popud Ministerstva dopravy omezuje finance do dopravní obslužnosti.

Jak toto souvisí s Českými drahami, které jsou dnes již jen jedním z mnoha dopravců na našich kolejích? Celkem jednoduše. V současné době jsou ČD jediným dopravcem, který je schopen stávající výkony v železniční dopravě realizovat, protože disponuje jak dostatečným vozovým parkem, tak odborným personálem. Personál může samozřejmě den ze dne změnit zaměstnavatele, ale vozidla si jiný dopravce tak rychle nepořídí, navíc v mnoha případech  jsou při změně dopravce určité legislativní překážky (již podepsané smlouvy, maximální objem výkonů realizováním přímým zadáním a podobně). Ale jak k všemu přistupují České dráhy? Z velké části rozhodně ne rolí dobrého obchodníka. Vymezují se pouze v tom případě, že odjedou to, co si kdo objedná. To se sice na první pohled může zdát rozpočtově odpovědné, nicméně obchodnické rozhodně ne. Manažeři se klidně zbaví výkonu, který je sice ekonomicky na takzvané kladné nule, ale vytváří síťový efekt a živí další výkony platící klientelou. Logicky dochází k tomu, že zničením síťového efektu dochází k takzvanému “prohlubování ztráty”, čili k požadavku na zvýšenou úhradu výkonu, aneb ještě jinak řečeno, výkon dopravce je dražší.

Konkrétní případy existují

R 750 jezdil v trase Praha – Plzeň – Cheb, dokonce vezl přímé lůžkové a lehátkové vozy z Košic. Díky úsporným opatřením byl vlak zkrácen do úseku Plzeň – Cheb a to jen díky intenzivnímu zájmu Plzeňského kraje. To mělo samozřejmě za následek, že podstatná část cestujících z vlaku odešla, výletníci, kteří vlak používali k cestám do západočeských lázní a případně do Německa, odešli zcela. Zůstali vlastně jen zoufalci, kterým nic jiného nezbývalo.

Naprosto totéž postihlo obrácený směr, R 767 Cheb – Plzeň – Praha. Díky úsporám zmizí i torza kdysi velmi využívaných dálkových vlaků a oblast západně od Plzně se stane novou hrází kapitalismu.

Díky přerušení síťového efektu na Chornicku poklesl skokově počet cestujících v úseku Česká Třebová – Moravská Třebová a to i přesto, že se na přerušení vazeb dlouhodobě “pracovalo” ještě za dob, kdy tvorba jízdního řádu na železnici byla výhradně v kompetenci ČD.

Co z toho plyne?

Především to, že ČD dobrovolně opouštějí pozici na trhu s pokorou pasivního “služebníčka” jen čekají na padající dosyp ze státního. Na veřejnosti jsou změny v politice podniku patrné prostřednictvím doslova šílených manažerských inovací typu “Servisní vůz”, či “Komplexní odbavení”. Taktéž na veřejnosti působí dojmem, že pro získání zakázky lobbují ČD maximálně pomocí různých berliček v podobě odborářů. Proč však aktivně nepůsobí v udržení síťového efektu a dobrovolně jej opouštějí, je záhadou. Vždyť všem musí být nad Slunce jasné, že zrušením výkonů se rozhodně neušetří a naopak ztrátou klientely se nákladovost podniku ještě zvýší.

Velice pozoruhodnou aktivitou ČD je zvláštní vystupování na poli reklamy. Tím míním zejména pronájem reklamních ploch viditelně spjatých s železnicí společnostem, které železnici svojí činnosti přímo poškozují. Poměrně známý případ je poskytnutí ploch ČESMADU pro jejich antiželezniční kampaň. Poslední, až tragikomickou akcí ČD, je pronájem části odbavovací haly hlavního nádraží v Plzni  prezentaci autosalonu. Absurditu tomu dává právě avizované v podstatě dobrovolné opouštění trhu. Aneb dokážete si představit leták obchodního řetězce, kde bude reklama na konkurenci? Jen mi na mysl přichází dávná myšlenka našeho dědy, který říkal, že se hranice mezi blbostí a sabotáží pozná velice obtížně.

 




Datum: 27. 5. 2013, Autor: Pavel Prchal
Přečteno: 59828x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře k článku

28. 5. 2013 e no
28. 5. 2013 e cyklostezka
29. 5. 2013 jzvc Re: cyklostezka
27. 5. 2013 jzvc

Anketa
Používáte pro přístup k Internetu WiFi?

Ano
95% (1305)
 

Ne
4% (61)
 


Nejnovější články

16. 1. 2015 | 10861
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
12. 10. 2014 | 20319
Zvolbovaní Piráti
22. 7. 2014 | 3623
Americké lhaní -základní prostředek politiky
30. 4. 2014 | 33233
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8052
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2179
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20109
Zrození České pirátské strany
30. 6. 2013 | 6244
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
27. 6. 2013 | 335
Kramaření v Kramářově vile a co bylo příčinou
16. 6. 2013 | 5412
Korupce je podstatou současného politického systému.

Kauzy
články v rubrice

27. 5. 2013 | 2085
Zaměstnávají České dráhy sebevražedné manažery?
26. 2. 2013 | 493
České dráhy ničí lokálky i sebe s pomocí České televize
26. 12. 2012 | 175
Co dělat, když vás policie na demonstraci šikanuje?
10. 12. 2012 | 422
Ministerstvo dopravy ohrožuje životy cestujících
3. 12. 2012 | 187
Pardubice: Smrt v policejní cele
26. 11. 2012 | 340
Policejní brutalita na Václavském náměstí: Rozhovor s napadenou vlajkonoškou
22. 11. 2012 | 253
Česká televize ničí železnici neobjektivním zpravodajstvím
11. 10. 2012 | 206
Jak Jihomoravský kraj ničí lokálky
2. 10. 2012 | 2965
Pardubický kraj + opuštěné lokálky = sabotáž jízdních řádů + zfušovaná data = netransparentnost + ignorace připomínek
3. 5. 2012 | 341
Regionální železniční doprava - mýty a skutečnost
23. 2. 2012 | 136
Kdo hacknul databázi ODS? Anonymous nebo Parlamentní listy?
22. 1. 2012 | 864
Likvidace trati č. 257 Mutěnice-Kyjov
20. 1. 2012 | 254
The Pirate Bay k SOPA: Hollywood začínal jako piráti, teď není potřeba!
19. 1. 2012 | 259
Proč pražský magistrát lže?
16. 1. 2012 | 4783
Cestování v čase na pražském magistrátu
12. 1. 2012 | 7881
Šéf IT na magistrátě byl znám dopředu
12. 1. 2012 | 125
IT na magistrátu – čelem proti zdi
9. 1. 2012 | 222
Ministr Drábek začal trestat malé ryby
7. 1. 2012 | 127
Proxio: další ražba tunelu a vzpoura úředníka
5. 1. 2012 | 306953
Rozloučení s lokálkami Pardubického kraje
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 10861
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20319
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3623
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33233
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.