27. 3. 2017, 20:24

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Stroje nás připraví o práci, radujme se


Stoje nás připraví o práci, někoho dříve, někoho později, ale jednou určitě. Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat. Zbývá nám jedině se na to připravit a hlavně vymyslet, jak zorganizovat společnost, v které velká část lidí nepracuje.



24. 3. 2013


Datum: 24. 3. 2013, Autor: Lukáš Křečan
Přečteno: 47896x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře

Stylistika a gramatika
(Obránce českého jazyka , 16. 10. 2013 - 20:40:28)
Odpovědět
Článek je stylisticky a gramaticky příšerný. Autor by se měl naučit česky. Měl by se konečně seznámit také s interpunkcí. Obsah bez formy a forma bez obsahu.

Stroje zároveň prácí vytvářejí
(Kamil, 18. 9. 2013 - 10:50:15)
Odpovědět
Tohle už řeší lidí od prvního parního stroje z 19. století - http:www.mises.czclankylabyrint-mytu-xii-stroje-berou-lidem-praci-712.aspx

Na podobne tema - nastup civilizace techniky
(M, 9. 4. 2013 - 18:50:12)
Odpovědět
http://www.adamek.cz/clanky/uvahy/vyvoj-pocitacu-budoucnost-lidstva/

Re: Na podobne tema - nastup civilizace techniky
(Kodl, 20. 5. 2013 - 12:19:58)
Odpovědět
Opravdu výborný článek! Nejdále v řešení tohoto "problému" je dle mého názoru
http://www.thevenusproject.com/
Pan Fresco tomu zasvětil většinu svého života a stále neustává v činnosti.

Umělá práce
(Libor, 27. 3. 2013 - 16:00:29)
Odpovědět
Článek je orientovaný do budoucnosti, fakticky ale mluví o současnosti. Už dnes stroje vykonávají tolik práce, že podstatná část populace nemusí dělat vůbec nic. Společnost na to až dosud reagovala hlavně vymýšlením umělé práce, činností, které kdyby zmizely, nikomu by nechyběly. Určitě bude tento trend pokračovat alespoň v příštích dvou dekádách.

Všechna ta školení, audity, certifikáty, bezpečnost, ekologie, umělci, úřednická práce... To a mnoho dalšího jsou věci, jež nikdo doopravdy nepotřebuje a existují vlastně jen proto, aby se lidé zaměstnali. Není to cílený, řízený proces, je to samovolná reakce společnosti na v článku popsané trendy.

Utopistický román jak to bude dál
(Monty, 26. 3. 2013 - 16:18:16)
Odpovědět
Nedokážu si vzpomenout ani za boha na název toho utopistického románu, ale pamatuju si, že společnost dělí lidi do tříd, kde jenom lidé prvních a druhých tříd můžou pracovat, protože práce je málo. Všichni mají tedy nějaký základní úzus modrých kreditů, za které se shání základní jídlo apod. Něco zelených na luxusnější věci. Ale jenom kdo pracuje, tak má i nějaké žluté, za které jsou opravdu luxusní věci.
Celé je to o tom, že je prostě málo práce a je potřeba to nějak dělit mezi lidi. A aby toho nebylo málo, tak se nakonec ukazuje, že vlastně i ti co pracují, tak nedělají nic užitečného, protože celý chod řídí hrstka těch nejchytřejších, kterým na všechno stačí roboti a automatika...
A opravdu bych si rád vzpomněl na autora a knihu, ale nevím.

Re: Utopistický román jak to bude dál
(vlasta klepák, 27. 3. 2013 - 08:47:54)
Odpovědět
Ten jsem kdysi četl... a končilo to na druhé straně nuly, kde ti nejchytřejší (s různě hranatými nulami) plánovali vzpouru proti mimozemšťanům, který ten systém zavedli - takže je otázka, jestli by ten systém nějak dlouhodobě fungoval (navíc, jak vidno, byl zaveden shora). Rád bych tu knihu našel, abych si ji přečetl znovu, ale také ji nemohu najít.

Když se nad tím dneska zamýšlím, je v tom schovaná myšlenka eugeniky - vyselektujeme ty chytré, ti budou pracovat a budou se dál množit, ty hloupé sterilizujeme, pracovat nebudou atd.

Ovšem buď jak buď, současný systém je neudržitelný, protože poměr výrobců a spotřebitelů stále klesá, čímž klesá i odbyt zboží a jsme v propouštěcí spirále.

Re: Re: Utopistický román jak to bude dál
(, 6. 4. 2013 - 12:04:58)
Odpovědět
Limes inferior

Re: Utopistický román jak to bude dál
(Rostex, 18. 4. 2013 - 17:49:45)
Odpovědět
myslim ze to byla nejaka ruska kniha a jmenovalo se to Cas Byka?

...
(1223, 25. 3. 2013 - 22:36:09)
Odpovědět
Pěkný článek, ale k tomu, že Google se nemusí dělit moc o své zisky, protože má málo zaměstnanců. Pokud vím tak po světě je rozeseto 46 Googleplexů, což jsou zatraceně velká střediska. V roce 2998 to dělalo 19 000 zaměstnanců (a to nejsem si jistý, jestli to zahrnuje pomocný personál).

Re: ...
(next_ghost, 26. 3. 2013 - 17:25:18)
Odpovědět

Re: ...
(next_ghost, 26. 3. 2013 - 17:31:45)
Odpovědět
Google měl podle Wikipedie za rok 2012 čistý zisk přes 10 miliard dolarů a 53 861 zaměstnanců. Apple měl za rok 2012 hrubý zisk 41 miliard dolarů a 72 800 zaměstnanců. Věřím tomu, že Google svým zaměstnancům platí v průměru přes 200 tisíc dolarů ročně, ale nevěřím, že by Apple těm svým platil přes půl milionu dolarů ročně.

sachy
(mnn, 25. 3. 2013 - 18:42:26)
Odpovědět
"Počítače už dávno porazily nejlepšího člověka v šachu."

pokud si vzpominam dobre, tak to udajne bylo tim, ze chybou softwaru udelal pocitac nesmyslny tah a zmatl cloveka. take bylo trochu divne, ze IBM odmitlo nechat svuj superpocitac hrat s nejlepsim clovekem znovu. cele to na me pusobi jen jako nahoda :).

Re: sachy
(jzvc, 25. 3. 2013 - 18:50:45)
Odpovědět
Pokud vim, tak tech zapasu se uskutecnilo nekolik, a po par prvnich prohrach a nekolika remizach je dnes stav takovy, ze clovek nema sanci, protoze pocitac chybu narozdil od nej neudela. Bezchybny hrac by tudiz uhral remizu. A sach je zalozen prave a jen na ocekava chyby soupere a jejim vyuziti. Je to jako piskvorky, ostatne, presne jako ve valecnych hrach ...nejde vyhrat.

Re: sachy
(Rostex, 18. 4. 2013 - 17:53:53)
Odpovědět
clovek jeste porad umi zajit do trafiky pro plechovku benzinu, postrikat ho a zapalit. Az toto bude umet pocitac, pak teprve budu mit trochu strach, ale jen trochu, protoze toho umim vic, treba si na nej pockat za rohem s kyblem vody :-)) nebo zajet za mesto a hodit par retezu na vedeni.

Re: sachy
(Rostex, 18. 4. 2013 - 17:56:15)
Odpovědět
tak je zdanime a budeme tancit na sidlistich s romama :-))))

vzpomínám si na úvahu na Hlase ameriky na téma: Komunismu dosáhnou nejprve v USA
(Avanti, 25. 3. 2013 - 17:14:18)
Odpovědět
Již 20-30 let, je tohle jasné každému průměrnému prognostikovi.

hodnoty - status
(Michal, 25. 3. 2013 - 16:48:50)
Odpovědět
Myslím si, že tyhle věci vnímá jistě víc lidí. Bohužel ne převažující většina.
Člověk, jakkoli je obklopen nejmodernější technikou není příliš vzdálen biologickým předkům a každý jedinec chce vyhrávat (mít dobré bydlo). Nastavení dnešního dobrého bydla je očkováno médii a reklamou lidem od nejútlejšího věku (lepší byt, lepší dům, lepší auto,... materiální hodnoty) a obávám se, že drtivá většina lidí slepě poslouchá. Prvním problémem tedy je, pokud hodnotou zůstane peníz namísto člověka.
Druhý problém je svázán s našim společenským statusem, který je z převážné části tvořen právě tím co děláme (jakou máme práci). Začne-li v hodnocení jiných převažovat nějaká jiná část našeho já, pak bude možné mluvit o úsvitu změny.

Velmi zábavný článek
(V. Mlich, 25. 3. 2013 - 14:00:25)
Odpovědět
Ale autor je dobré cestě, aby jednou pochopil, jak svět opravdu funguje. Kolem r. 1970, kdy se objevily první počítače, jsme taky tak podobně snili, co všechno bude v horizontu pár desítek let. A taky někdo říkal, že do r. 1990 bude definitvně lečitelná rakovina.
Žádná změna nebývá ze dne na den. Děti Husákových dětí mají furt problém č. 1, z čeho budou platit penzi svým rodičům a počítače, přes nesporný růst výkonu, k tomu nepřispějí ani zamák.
Mimochodem, ty grafy, když se namísto dolaru vyjádří třeba váhou zlata podle jeho doalrové hodnoty v daném roce, získají úplně jiný průběh.

Re: Velmi zábavný článek
(next_ghost, 25. 3. 2013 - 18:15:21)
Odpovědět
Počítače k řešení problému penzí nepřispěly mimo jiné proto, že ho ve skutečnosti aktivně zhoršily.

Re: Velmi zábavný článek
(M., 15. 4. 2013 - 18:16:05)
Odpovědět
Rozdíl je v tom, že tenkrát to byly věci, o kterých jsem snili (třeba auto, které si řídí samo). Dnes je to realita, která jen čeká na nasazení do provozu (až si například velké řetězce prosadí značení zboží čipy RFID místo čárových kódů, můžou vyházet všechny prodavačky). Mnohdy jsou zábrany spíše legislativní, etické, lidská setrvačnost apod. (některé věci bychom už dokázali léčit, kdyby se pořád neřešili otázky etičnosti genetiky).

Jina alternativa
(Karel, 25. 3. 2013 - 13:10:00)
Odpovědět
A nebo se proste (opet) zkrati pracovni tyden... Napr. v Britanii je uz ted nejakych 36 (nevim presne, ale maji to osm hodin vcetne obeda, ne 8+pul jako u nas), proc by nemohl byt za 10 let 30hodinovy pracovni tyden a za dalsich 10 jeste mene? Pridame patek k vikendu, denne jen 7 hodin a je to...

Re: Jina alternativa
(jzvc, 25. 3. 2013 - 18:56:15)
Odpovědět
To je jeden z mala rozumnych zpusobu "postupneho" prizpusobovani se, ale finalni stav je jak bylo receno 0. Jednoduse bych kazdych par let zkracoval pracovni dobu => lide by meli vice a vice volneho casu, kde by mohli delat co je samotne bavi => prechod z prace do "neprace" by nebyl skokovy.

Bohuzel osobne ocekavam spis to lidstvu blizsi reseni - historicky overene a funkcni. Valka. Valkou se v historii efektivne vyresila spousta podobnych krizovych situaci, ostatne US to aplikuji dlouhodobe - vzdycky nekde neco znici, aby to jejich firmy mohly obnovovat. Ale to dlouhodobe nebude fungovat, takze se da ocekavat globalni konflikt - jednoduse proto, ze ti "bohati" budou naprosto neuveritelne bohati a nebudou se sveho bohatstvi chtit vzdat a ti chudi proste nebudou mit co zrat, protoze si to nebudou mit zac koupit.

Tůto
(František Řezáč, 25. 3. 2013 - 12:43:47)
Odpovědět
Piráti, vzpamatujte se. Elektronickými prostředky komunikace se snažíte řešit problémy první poloviny 19. tého století. Jděte dělat někam do skladu nebo do hypermarketu aspoň půl roku, a pak vykládejte rozumy.

Re: Tůto
(ivo Vašíček, 25. 3. 2013 - 13:35:33)
Odpovědět
zřejmě sebereflexe - diskusní příspěvek bez užití rozumu. Tedy pouhý emotivní výlev zmatence.
Reálně jsem už řešil snížení počtu pracovníků např. v Lasselsbergu (koupili všechny české firmy vyrábějící keramické obklady a dlažbu). Po instalaci automatické linky s robotizovanými vozíky vzrostla výrobní kapacita 2,5x a bylo propuštěno 3000 lidí. Nyní kolegové řešili automatické objednávání v režimu automatické elektronické komunikace (EDI) pro Globus, propuštět se budou nákupčí a účetní - nebudou potřeba.....

Re: Re: Tůto
(next_ghost, 25. 3. 2013 - 18:10:25)
Odpovědět
A já můžu potvrdit, že u nás v Chomutově už Globus 4 samoobslužné pokladny nainstaloval a aktuálně jsou v testovacím provozu.

Re: Tůto
(jzvc, 25. 3. 2013 - 19:03:24)
Odpovědět
Znam firmu, co provozuje sklad, zatim (a to zduraznuju) se jim nevyplati do celyho skladu karusel, protoze ma velmi rozlicne zbozi (od milimetrovych soucastek po nekolikametrove desky), ale cast skladu v karuselu provozuje, po jeho spusteni propustili 1/2 skladniku, jednoduse proto, ze jejich praci zastane stroj, kterej je levnejsi na provoz, a nedela chyby.

Chces jinej priklad? V marketu pridali samoobslusny kasy ... a jakmile si zakaznici zvykli, sedi tam misto 4 jen 2 pokladni. Casem dost pravdepodobne zmizi i ty.

Ano, mozna to neni vec pristich 30, mozna ani 100let, to se tezko odhaduje, ale je to jen otazka casu - a to casu velmi kratkeho z pohledu historie lidstva.

Re: Re: Tůto
(rabgulo, 26. 3. 2013 - 19:06:46)
Odpovědět
Ano, tažko sa to odhaduje. Podľa mňa kvôli tomu, že teraz už to príliš nezávisí od hrubého výpočtového výkonu (počet matematických operácií za sekundu), ale od algoritmov a odladenia týchto algoritmov, ktoré dovolia strojom akoby "myslieť" podobne ako človek. Teda ide hlavne "schopnosť učenia sa" (prepisovanie vlastného kódu za chodu) a "analytického myslenia" pri riešení rôznych problémov. Momentálne sa používajú hlavne algoritmy, ktoré riešia len jeden určitý problém. Komplexnosť myslenia, ktorého dosahujú momentálne ľudia, našim strojom chýba.
S veľkou pravdepodobnosťou stroje raz prekročia hranice ľudského myslenia, ale odvodzovať to len od hrubého výpočtového výkonu počítačov nie je správne. Preto sa táto udalosť nedá predpovedať podľa Moorovho zákona.
Pre ľudí, ktorí by sa radi viacej zaoberali problematikou UI (eng. AI) odporúčam prečítať: http://intelligenceexplosion.com/sk/2011/the-laws-of-thought/
PS: +1 za zaujímavý a podnetný článok ;).

watson
(sysel, 25. 3. 2013 - 12:30:03)
Odpovědět
toho watsona neprecenujte, videl jsem uzasny dokument, ktery mapoval watsona od prvnich krucku po vitezstvi v te soutezi a on (teda vlastne to :-) ) samozrejme otazkam nebyl schopen porozumet, kdyz bych mel popsat jak funguje tak asi nejpodobnejsi je nejaky vyhledavac, treba google. watson vlastne danou otazku rozsekal na jednotliva slovni spojeni, ktera pak predhodil specializovanemu vyhledavaci na databazi (coz byla hlavne wikipedie + dalsi doplnkove zdroje jako ruzne databaze filmu, osobnosti atd)
kdyz dam priklad na treba na otazku ve stylu: "se kterou slavnou hereckou hral keanu reaves ve znamem sci-fi v roce 1999?" byl watson schopen odpovedete matrix, protoze otazce samozrejme neporozumel a slovo matrix mu vyhledavac vratil v naproste vetsine pripadu

Re: watson
(jzvc, 25. 3. 2013 - 19:07:53)
Odpovědět
Ber to spis jako technologickou ukazku, je spousta cinnosti, ktere je stroj schopen zastat naprosto vpohode.

Dojdi si na exkurz do nejaky automobilky - zjistis, ze v prubehu vyroby na to auto skoro nikdo nesahne. Ano, jeste stale jsou tam ukony, ktere delaji lide, ale jak bylo receno, jen proto, ze stroj se !zatim! nevyplati, ani zdaleka ne proto, ze by to stroj nezvlad taky. Navic je treba si uvedomit, ze navrhy stavajicich linek jsou 10+let stare (nez se zpracuje projekt, realizace ...), takze soudoba technologie je uz nekde uplne jinde.

Co myslis, k cemu ma slouzit trebas RFID? Nj, prave k tomu, aby bylo mozne eliminovat toho cloveka.

Re: Re: watson
(jen, 4. 4. 2013 - 10:22:39)
Odpovědět
Semtam dělám nějakou tu brigádu ve výrobě, a vyskytují se tam prakticky jen čtyři pozice: skladník, dělník co jako opička vyndává výrobky z mašiny a zahazuje zmetky (ani není třeba vědět, co se právě vyrábí - a že mě to taky bylo jedno), seřizovač co opravuje pomatené mašiny a vedení co kontroluje práci dělníků. Není těžké si představit mašiny, co samy zkontrolují kvalitu výrobků (jeden relativně pitomý "skener"), rozpoznají a zahodí zmetky, spočítají a úhledně je naskládají do automatizovaných beden, které na pásu zajedou do kamionů. Taková továrna by potřebovala jen pár seřizovačů, a šéfa v pohodlném křesle. Žádné scifi, jen drobné technické vylepšení, do nějž se menším podnikům zatím zřejmě nevyplatí investovat, ale to brzy přijde... a 95% zaměstnanců fabrik je bez práce...

Re: watson
(M., 15. 4. 2013 - 18:27:57)
Odpovědět
Samozřejmě máš pravdu, že Watson zatím otázkám nerozumí, tak jak jim vědomě rozumí člověk. Ale zase tak jednoduché jak to popisuješ, to také není. Důkazem budiž tvoje špatná odpověď na položenou vzorovou otázku :-)

Placená práce nebude
(stařík, 25. 3. 2013 - 10:16:58)
Odpovědět
Výborně napsané! Určitým řešením by mohl být Základní příjem. Viz google.

Re: Placená práce nebude
(Rezza, 25. 3. 2013 - 11:39:50)
Odpovědět
No tohle uz bylo v Mechanickem pianu - lidi se vzbourili, protoze proste prestali byt uzitecni. Je to pekna predstava mit prachy na zivobyti ted, delat si co chci, hackovat na tom open source kdy a jak chci (no, za to jsem ted vlastne placeny :D), ale tohle cloveku vydrzi par let, nenarocnemu deset trebas, geekum do smrti ;-) ale co pak? Ten kolobeh zivota, zase se to roztoci znovu.

Re: Re: Placená práce nebude
(jzvc, 25. 3. 2013 - 19:10:18)
Odpovědět
Ale vzdyt se muzes venovat tisicum ruznych cinnosti ... kdyz nebudes omezovan casem ... zdroji nejspis budes omezovan stale, ale nic ti nebrani trebas obejit zemekouli pesky.

Exponenciální růst roste exponenciálně? :)
(vlasta klepák, 25. 3. 2013 - 09:25:45)
Odpovědět
No bodejť by ne, vždyť derivací exponenciály je zase exponenciála! :)

Re: Exponenciální růst roste exponenciálně? :)
(next_ghost, 25. 3. 2013 - 18:05:56)
Odpovědět
Autor blbě vyjádřil myšlenku, že růst není jednoduchá exponenciála, ale dvojitá nebo vícenásobná: Místo e^x by to mohlo být e^(e^x).

práce
(Jan Drlík, 24. 3. 2013 - 19:52:05)
Odpovědět
Jenom bych rád upozornil na tento termín, záleží jak si jej definujeme. V tomto článku to vypadá jako dost negativní pojem. Lépe je říct, že lidé nebudou muset dělat něco, co je nebaví, aby se uživili. I vychovávání dětí namísto sezení za pokladnou je pořád práce, která je ale koníčkem zároveň.
Ještě bych doplnil autora, že si nemyslím, že tato změna již nastala, jak sám v článku nad tím uvažuje. Říkalo se to na začátku 20. stol., 70tých letech a naposled dnes :) Zatím do toho zasahuje dost jiných faktorů, ale ano dojde k tomu... dobrý článek také vyšel na mises:

http://www.mises.cz/clanky/nezamestnanost-v-dobe-pokroku-1022.aspx

Re: práce
(Ivo Vašíček, 24. 3. 2013 - 22:29:22)
Odpovědět
od začátku století se pracovní doba výrazně zkrátila. Ještě na zač. 70let byla sobota pracovním dnem a dovolená 14 dnů. postupně přibývají svátky a v německu - kurz-arbeit
a také narostla umělá zaměstnanost (stát)

Re: práce
(jzvc, 25. 3. 2013 - 19:13:08)
Odpovědět
Spousta lidi se presunuje do "sluzeb", at uz si pod tim predstavime cokoli, jenze ten sektor neni samospasny a ani nekonecne velky. Cim vice tech sluzeb bude, tim vice se bude rozmelnovat zajem.

Klasika - sport. Driv to bylo (lehce prehnane) hokej vs fotbal. Dneska je na vyber ze stovek ruznych => zcela logicky opada zajem o hokej a fotbal.

Re: práce
(next_ghost, 25. 3. 2013 - 19:17:01)
Odpovědět
Argumentace v tom článku má intelektuální úroveň prvního stupně základní školy. Ostatně jako všechny ostatní články na mises.cz.

rekvalifikace je iluze
(Ivo Vašíček, 24. 3. 2013 - 19:39:03)
Odpovědět
S použitím strojů roste produktivita. Aby mohli být všichni zaměstnaní musela by růst i spotřeba. Aby mohla růst spotřeba musely by růst i příjmy lidí. Kdyby však adekvátně rostly příjmy, nedávaly by investice do technologií pro podnikatele smysl(pokud to dělají kvůli zisku). Kdyby se všichni "ušetření" lidé přesunuli do výroby robotů a nerostla spotřeba, nerostla by produktivita, tedy také by to nedávalo smysl. Růst produktivity je v kapitalistickém systému limitován možnostmi zadlužování (vnitřní i vnější-export). Bez zadlužování nemohou být zisky.

Re: rekvalifikace je iluze
(Brooch, 24. 3. 2013 - 19:59:52)
Odpovědět
Ale spotreba muze byt export tam, kde nekdo disponuje protihodnotou, takze lidi v domacim prostredi klidne muzou pochcipat.

Re: Re: rekvalifikace je iluze
(Ivo Vašíček, 24. 3. 2013 - 22:25:38)
Odpovědět
Jistě, nicméně i v případě exportu musí někde narůstat dluh. Buď si tu protihodnotu kupují domácí na dluh nebo je ta protihodnota potenciální (pozemky, nemovitosti, suroviny...) a fin. sektor eportéra půjčuje importérovi (viz Řecko).

Re: Re: Re: rekvalifikace je iluze
(next_ghost, 25. 3. 2013 - 17:58:20)
Odpovědět
Dluh musí narůstat jen pokud tok zboží (vyjádřený v penězích) v jednom směru převažuje. Příklad:

Jsme ve starověkém Řecku, v Aténách pěstují jen víno a mají ho přebytek. V Thébách zase pěstují jen olivy a taky jich mají přebytek. Když si tahle dvě města svoje přebytky navzájem vymění a celkové ceny budou vycházet zhruba nastejno, tak žádné zadlužení nevznikne a lidem v obou městech vzroste životní úroveň.

Zadlužení teď vzniká kvůli tomu, že pro takové oboustranně výhodné obchody už na současném globálním trhu nezbývá moc místa. Problém je v rostoucí centralizaci výroby a ne v samotném obchodu.

Re: Re: Re: Re: rekvalifikace je iluze
(Ivo Vašíček, 26. 3. 2013 - 07:09:09)
Odpovědět
Když někdo vymění svoji produkci za jinou nevzniká zisk. Cílem podnikání je zisk. Aby mohl být zisk musí se produkt prodat na dluh. Zisk a dluh jsou jako rub a líc.

Re: Re: Re: Re: Re: rekvalifikace je iluze
(next_ghost, 26. 3. 2013 - 17:46:41)
Odpovědět
Nebo za ten produkt někdo musí utratit svoje úspory, které uspořil z čeho? Z jiného zisku.

Zisk sám o sobě není žádné zlo ani problém, pokud se formou investic nebo dividend vrací zpátky mezi lidi. Mezi ty samé lidi, kteří nějakým nákupem do toho zisku přihodili své peníze. Světová ekonomika má ale strukturální problém, protože kvůli centralizaci výroby se miliardové zisky obřích nadnárodních korporací vzdalují z dosahu obyčejných lidí.

Re: rekvalifikace je iluze
(jzvc, 25. 3. 2013 - 19:31:48)
Odpovědět
Produktivita je ale v tomto bode naprosto nesmyslny pojem. Pokud jsem schopen neceho vyprodukovat dost na to, aby to pokrylo veskerou poptavku, tak je pak uz uplne jedno, jestli to vyrabi lide nebo stroje, vetsi produkce ztraci smysl.

Samo, muzu se na to podivat z pohledu penez, ale zase - jediny zpusob jak udrzet jejich hodnotu je vyvolavani umeleho nedostatku (viz dotace zemedelcum za to, ze nebudou nic pestovat).

Ostatne, ti zemedelci jsou v tomhle pohledu vlastni prvni, pobirajici ten zminovany "zakladni prijem" - dostavaji penize za nic. Jejich prace neni potreba.

Re: Re: rekvalifikace je iluze
(Ivo Vašíček, 26. 3. 2013 - 07:15:53)
Odpovědět
Produktivitta je především indikáttor stavu = produkce/počet produkujících lidí. Jestliže je příjem lidí závislý na práci a mzdy nerostou nutně musí být buď zvyšována produkce nebo propouštěni lidé. V obou případech nastává problém s prodejem produkce, protože příjmy pracujících jsou současně výnosem při prodeji produktů - dalším výnosem je už jen prodej na dluh. S těmi zemědělci souhlas.


Přidat komentář

Jméno
Nevyplňujte <- toto políčko nechte prázdné
Předmět
Obsah:



Názory
články v rubrice

6. 5. 2013 | 15238
Sociální stát a nezaměstnanost žen
15. 4. 2013 | 497
Facebook je předzvěstí konce svobodného Internetu
24. 3. 2013 | 5110
Stroje nás připraví o práci, radujme se
18. 2. 2013 | 577
Nadbytečná pracovní síla
20. 1. 2013 | 407
Psychopati jdou do práce?
10. 1. 2013 | 289
Chcete skutečně prezidenta?
31. 12. 2012 | 232
Známe svého nepřítele?
14. 12. 2012 | 10919
Jak jsem se stal a nestal Franzistou
4. 12. 2012 | 213
Kam se ubírá česká zahraniční politika?
3. 12. 2012 | 152
Internet ohrožuje staré struktury
29. 11. 2012 | 140
Zapomenutá studie k otázce církevního majetku
27. 11. 2012 | 675
Proč jsem v pirátské straně?
19. 11. 2012 | 271
Modrý pták ve vlastní šťávě
15. 11. 2012 | 15966
Alexandr Mitrofanov: Zachování tváře
12. 11. 2012 | 40598
Jeden za všechny, všichni bez jednoho?
30. 10. 2012 | 26868
Jak opět nalézt důvěru v demokracii?
12. 10. 2012 | 352
České příhraničí
22. 9. 2012 | 5191
Podnikání po česku
13. 9. 2012 | 17977
Kotrba a metody volebních speciálů: z kritiky fraška?
1. 9. 2012 | 314
Vyvrácení nebezpečného postoje "Nemáte-li co skrývat, nemáte se čeho bát"
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 3076
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20269
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3615
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33220
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.