24. 3. 2017, 1:10

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Jsou nároky isify a LogiCallu z vymáhání práv k fotografiím oprávněné?


Čím dál častěji se na nás obracejí firmy a podnikatelé s tím, že po nich LogiCall Česká republika s.r.o. (dále jen „LogiCall“) jménem agentury isifa Image Service s.r.o. (dále jen „isifa“) vymáhá nepřiměřené částky za neoprávněné užití fotografií na internetových stránkách. Jsou tyto nároky oprávněné? Na to se pokusím odpovědět v následujícím článku.



14. 2. 2013


Datum: 14. 2. 2013, Autor: JUDr. Lukáš Jansa
Přečteno: 24182x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře

A jak je to u nekomerčního použití ?
(Jarda, 25. 2. 2013 - 15:26:06)
Odpovědět
Od jedné známé vymáhali poplatak, že fotku použila na webu svýho psa (ryze nekomerční záležitost) ?


(, 22. 2. 2013 - 20:10:30)
Odpovědět
autorsky zakon je sracka sracek

tak ji tedy poupravíme
(ZAJDAN, 15. 2. 2013 - 17:12:36)
Odpovědět
a tak tedy vezmeme fotošop a trošku ji přihneme, pak už se bude jednat o jinou fotku a bude klid.

Re: tak ji tedy poupravíme
(semax, 15. 2. 2013 - 17:50:42)
Odpovědět
Toho často využívají právě fotobanky v případě volně dostupných fotografií (např. od NASA).

fotografie bez možnosti ověření
(ZAJDAN, 15. 2. 2013 - 14:06:56)
Odpovědět
mě by tedy zajímalo, jak se bude postupovat, když fotografii stáhnu někde z podivného zdroje. Jak mám zjišťovat, zda je ta fotografie v rozporu s právy?...prostě se to válelo na Internetu, tak jsem si ji stáhl a co?

Re: fotografie bez možnosti ověření
(semax, 15. 2. 2013 - 15:07:36)
Odpovědět
Z logiky věci pro mě vyplývá že je bezpečné používat pro komerční účely jen fotografie, u kterých k tomu držím licenci nebo mám jasně prokazatelný souhlas s jejich užitím (že vám to držitel práv slovně odsouhlasí neznamená že si později nemůže práva nárokovat jestliže nelze jeho souhlas s užitím prokázat).

Pokud si tedy fotografii stáhnete "z podivného zdroje", přičemž subjekt který tuto fotografii poskytl není vlastníkem práv a prokazatelně nenabídl danou fotografii zdarma k dispozici, pak se pravý vlastník může domáhat svých práv zcela nepochybně, a to jak vůči vám, tak vůči vašemu zdroji. Alespoň takto to dává smysl.

Re: Re: fotografie bez možnosti ověření
(jzvc, 15. 2. 2013 - 16:40:17)
Odpovědět
Ehm ... jednoduchy konstrukt. Vemu fotku ktera se mi hodi, dam ji na libovolny vhodny web, napisu k ni, ze je volne k dispozici.

Nasledne ji nekdo pouzije ... a nasledne se zjisti, ze ta fotka ve skutecnosti petri nekomu uplne jinemu.

Samo, klidne pri tom muzu i vynechat teb web, protoze vyse zminena firma si narokuje (prokazatelne) i fotografie, ktere patri trebas NASA (a jsou volne dostupne). Stejne tak muze kdokoli prohlasit, ze to je jeho ...

Takze z logiky veci by vyslo, ze je lepsi (nejen)na webu vubec fotky nepouzivat.

Re: Re: Re: fotografie bez možnosti ověření
(semax, 15. 2. 2013 - 17:46:54)
Odpovědět
V tomto případě je také vše jasné. Pokud pro komerční účely využijete fotografii ze zdroje který není oprávněn k jejímu poskytování (tzn. "a nasledne se zjisti, ze ta fotka ve skutecnosti petri nekomu uplne jinemu") dopouštíte se jak vy, tak zdroj, porušení autorského zákona. Co se týče následného prokazování, že jste byl záměrně uveden v omyl... Nevím nevím.

Nicméně pokud si někdo přivlastní práva k fotografii která je volně dostupná pro komerční účely (foto NASA), a vymáhá svá práva v případě "neoprávněného užití", pak porušuje autorský zákon. Jestliže danou fotografii od NASA použijete vy, je to zcela v pořádku a nikdo nemá právo cokoliv na vás vymáhat. Pokud se o to pokoušejí a je prokazatelné že práva ve skutečnosti patří NASA (což nebude nijak náročné), snadno se takovému vymáhání ubráníte.

Je to skutečně zapeklitá záležitost, protože je z pozice uživatele internetu poměrně složité dohledávat autorství a vlastníka práv. Nicméně to není nemožné.

"Stejne tak muze kdokoli prohlasit, ze to je jeho"

-> Prohlásit můžete cokoliv o čemkoliv.

Můžu prohlásit že jsem byl podveden a určitá fotografie mi byla fotobankou nabídnuta k prodeji, ačkoliv je volně dostupná.
Stejně tak mohu prohlásit, že si někdo nárokuje práva na fotografii, kterou jsem získal jako volně dostupnou a práva ve skutečnosti náleží jinému subjektu.
Nimcéně ve všech případech musí být prohlášení prokazatelné - autorství a vlastnictví práv musí být jasně dohledatelné a nezpochybnitelné.

Re: Re: Re: Re: fotografie bez možnosti ověření
(Roj, 16. 2. 2013 - 17:21:55)
Odpovědět
Prostě bych to zrušil, ať se každý o svoje práva stará sám. Kdo chce, aby mu fotku nekopírovali, ať si do ní dá vodoznak. Pak je janý, kdo je autor i to, že nesouhlasí s užitím.

Re: Re: Re: Re: Re: fotografie bez možnosti ověření
(semax, 17. 2. 2013 - 09:39:33)
Odpovědět
Však se každý o svoje práva sám stará - pokud se neoddá do péče zástupce (isifa). Použití digitálního vodoznaku však není povinností pro autora, pouze možností jak svoje práva chránit.

Říkáte, že byste to "prostě zrušil", jenže není co rušit - stejné výše zmíněné situace by nastávaly i kdyby bylo dokonce povinností aplikovat na grafická díla digitální vodoznaky v případě, že nejsou volně dostupná k užití.
Nerozumím, co byste rušil - autorský zákon? V takovém případě by se nikdo neměl jak "sám starat o svoje práva", neexistoval by žádný nástroj, jak bojovat proti tomu aby kdokoliv užíval vaše díla, ať by na nich bylo vodoznaků kolik chcete.

Takže situace kterou popisujete existuje.

Problémy jsou tu dva - lidé, kteří nemají přehled o autorském zákonu a užívají grafická díla která nejsou volně dostupná aniž by k tomu drželi licenci nebo souhlas autora, a lidé kteří prohlašují volně dostupná díla za vlastní a vymáhají na jejích uživatelích důsledky svých domělých práv k těmto dílům sevztahujících.

Co přesně byste tedy zrušil?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: fotografie bez možnosti ověření
(Jakub, 20. 2. 2013 - 11:41:05)
Odpovědět
Cele je to naprosty nesmysl a mam pocit ze jakakoliv ochrana autorskych prav by se mela tykat jedine prokazaneho zisku na cizim dile. V pripade ze zadny prokazatelny zisk nevznikne, pak je kazdemu burt do toho k cemu jeho dilo vyuzivam. To bychom mohli prestat pouzivat nektera slova, jelikoz by se nekdo prihlasil k jejich autorstvi, sdileni je zaklad civlizace a kdo to jeste nepochopil, tak je castecne zodpovedny za budouci dobu temna, kdy lide budou nevzdelani, i veskere postupy nekdy nekdo vymyslel, vse co zname nekdy nekdo vymyslel!

Re: Re: Re: Re: fotografie bez možnosti ověření
(jzvc, 19. 2. 2013 - 12:59:32)
Odpovědět
Tak ono nastesti AZ nelze porusit neumyslne, takze by se naopak muselo dokazovat, ze sem prukazne vedel, ze dilo nepatri tomu, kdo mi jej poskytl.

V opacnem pripade jsem naprosto z obliga - nebot jednam v dobre vire.


Přidat komentář

Jméno
Nevyplňujte <- toto políčko nechte prázdné
Předmět
Obsah:



Piráti
články v rubrice

12. 10. 2014 | 20268
Zvolbovaní Piráti
30. 4. 2014 | 33220
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8048
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2175
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20105
Zrození České pirátské strany
28. 4. 2013 | 63500
Zkorumpované banky, zkorumpovaný kopírovací průmysl: Jaktože můžou externalizovat své obchodní problémy?
1. 4. 2013 | 252
Je konec
16. 3. 2013 | 377
Piráti zvou příznivce k otevřenému překladu knihy CryptoParty Handbook
8. 3. 2013 | 922
Evropský parlament bude příští úterý hlasovat o zákazu veškerého porna v "médiích". Ano opravdu. Podnikněme okamžitou akci!
3. 3. 2013 | 5811
Guerilla Open Acces Manifesto: Otevřme přístup sami
14. 2. 2013 | 193
Jsou nároky isify a LogiCallu z vymáhání práv k fotografiím oprávněné?
14. 2. 2013 | 118
Nové Pirátské dvanáctero aneb jak se z toho nezbláznit
10. 2. 2013 | 421
Soud pro lidská práva: Tresty za sdílení souborů jsou porušením lidských práv
20. 1. 2013 | 40275
Sledujuseriály.cz opět v provozu
7. 1. 2013 | 10152
Kampaň za referendum na Praze 7
1. 1. 2013 | 47859
Novoroční řeč pirátského kapitána Ivana Bartoše
19. 12. 2012 | 5074
Kulatý stůl iniciativ 17.12.2012
16. 12. 2012 | 448
Britská bitva o Pirátskou zátoku
6. 12. 2012 | 151
Piráti nabízejí místa ve volebních komisích pro volbu prezidenta
30. 11. 2012 | 224852
Lidé si přejí zrušit OSA
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 2986
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20268
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3615
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33220
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.