30. 3. 2017, 10:52

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Vzdělávání budoucnosti: Realističtější pohled


Pokud jste četli článek Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století, který zde vyšel rozdělený do tří dílů, nejspíš jste několikrát přemýšleli, jestli si z vás autor dělá srandu, nebo se totálně zbláznil. Jako jeden z překladatelů proto považuji za nutné sepsat ještě dodatek, aby se hlavní myšlenka článku neztratila v záplavě nesmyslů, které autor v záchvatu nadšení vyplodil.



29. 12. 2012

Kdybych měl hlavní myšlenku celého článku Pavla Durova shrnout do jedné věty, nebude to nic objevného, protože se stejnou myšlenkou přišel už před téměř 400 lety Jan Amos Komenský: Výuka musí studenty bavit. Hlavní problém, kterému se článek věnuje, je ten, že se během posledního století dost výrazně změnily technické možnosti zábavy a ruku v ruce s tím se změnila i představa lidí, co jim připadá zábavné.

Jenže představa pedagogů a ministerstva školství, jak má vypadat zábavná výuka, bohužel zůstává v podstatě stejná jako Komenského 400 let starý koncept. Hezčí a barevnější učebnice to prostě nevyřeší. Když zavřete 30 dětí ve věku 10-15 let a jednoho znechuceného mizerně placeného pedagoga na 6 hodin denně 5 dní v týdnu do jedné místnosti, tak na konci prostě nemůžete čekat jiný výsledek než 30 naprosto znechucených dětí. Největší úspěch bude, když aspoň u jednoho nebo dvou dětí ze 30 přežije aspoň zlomek nadšení, se kterým kdysi nastupovaly do první třídy.

Pokud zrovna máte děti, které chodí na 2. stupeň ZŠ, schválně si udělejte takový jednoduchý test. Na příštích třídních schůzkách se všech učitelů zeptejte, co je smyslem jejich předmětu a co by si z něj měly vaše děti odnést do budoucího života za nějakých 20 nebo 30 let. Smysluplnou odpověď byste určitě měli dostat od učitele matematiky, cizích jazyků, informatiky, češtiny, fyziky a překvapivě i od tělocvikáře (ten vám samozřejmě řekne, že za 20 let nic, ale teď jim tělocvik aspoň trochu vynahrazuje nedostatek pohybu). U těchto předmětů by hlubší smysl měl být celkem jasný, takže když nebudou vědět nebo začnou vyjmenovávat seznam kapitol v osnovách, je něco sakra špatně. Naopak pokud vám smysluplnou odvěď dají i učitelé dějepisu, zeměpisu, přírodovědy a chemie, tak klobouk dolů. U těchto předmětů bych osobně nečekal nic lepšího než ten seznam kapitol v osnovách. I tady je taková odpověď samozřejmě špatně, ale učitele těchto předmětů omlouvá alespoň fakt, že k nalezení správné odpovědi je třeba opravdu hluboké filozofické zamyšlení, ke kterému je v tom lepším případě přiměje až vaše otázka. A učitelů hudební a výtvarné výchovy bych se pomalu bál zeptat, aby se té otázce nevysmáli.

Znechucení pedagogů a chybějící hlubší cíle ve výuce jsou sice vážný problém, ale ve skutečnosti až druhý v pořadí. Největší znechucení žáků je způsobeno tím, že výuka jede podle průměru. To fakticky znamená, že přibližně čtvrtina třídy se nudí, protože výuka pro ně jede moc pomalu, a skoro polovina je naopak ve zbytečném stresu, protože pro ně naopak jede výuka moc rychle. A aby toho nebylo málo, tak v každém předmětu vypadá rozdělení žáků do těch tří skupin trochu jinak. Není tedy možné žáky prostě jinak rozdělit do tříd a v různých třídách jet různou rychlostí. Ve výsledku byste skončili s třídami o jednom nebo dvou žácích a na to prostě není dost učitelů. Tedy aspoň ne v současném systému výuky.

Ideální řešení by bylo rozdělit vzdělávání na dvě samostatné části — na část teoretickou, která by místo skupinové výuky se živým učitelem mohla probíhat samostatně pomocí záznamů přednášek a interaktivních výukových aplikací, a část praktickou, která by probíhala skupinově pod vedením učitele. Školy by tak zajišťovaly praktickou část výuky, dodatečné konzultace k teoretické části a oficiální zkoušky z jednotlivých předmětů.

Hlavní výhodou takového systému je, že umožňuje žákům jet vlastním tempem a mnohem více se zaměřit na věci, které je baví. Další výhodou je, že oficiální zkoušky se mohou pořádat na požádání prakticky kdykoliv během roku. Kalendářem se tak bude řídit pouze praktická část výuky, ale i tady bude možnost, aby se žáci se zájmem o daný předmět přihlásili na praktický kurz třeba o rok dřív, pokud mají splněné příslušné teoretické zkoušky a praktické prerekvizity.

Pavel Durov ve svém článku sice mluvil o středoškolské výuce, ale zásadní změny je třeba udělat už na druhém stupni základní školy, protože právě tam současný vzdělávací systém páchá ty největší škody. Navíc přechod od výhradně skupinové výuky na prvním stupni k (ve finále domácímu) samostudiu samozřejmě nemůže být skokový. Nejtěžší (respektive nejdražší) ale bude připravit studijní materiály ve vhodné digitální podobě, které by pokrývaly celé osnovy základních škol, a nakoupit do základních škol multimediální přehrávače pro žáky. Škola přece jen kromě výuky zajišťuje i hlídání žáků, aby rodiče mohli v klidu chodit do práce, a páťáci jsou z výše uvedených důvodů podstatně lepší testovací skupina než deváťáci. Jen to nesmí dopadnout jako INDOŠ...
 




Datum: 29. 12. 2012, Autor: Martin Doucha
Přečteno: 48575x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře k článku

4. 1. 2013 volani.webnode.cz vize počítačové výchovy roku 1962
5. 1. 2013 Leo K Re: vize počítačové výchovy roku 1962
4. 1. 2013 vlak reseni na okraji
15. 1. 2013 Yamori Yuki Re: reseni na okraji
4. 1. 2013 Leo K Zásadní námitka starého kantora
4. 1. 2013 vlak Re: Zásadní námitka starého kantora
3. 1. 2013 Yamori Yuki Pre doplnenie
30. 12. 2012 Janek Wagner Neznalost plodí pochopitelně nesmyslné závěry
30. 12. 2012 Martin Doucha Re: Neznalost plodí pochopitelně nesmyslné závěry
31. 12. 2012 vlasta klepák Re: Re: Neznalost plodí pochopitelně nesmyslné závěry
31. 12. 2012 next_ghost Re: Re: Re: Neznalost plodí pochopitelně nesmyslné závěry
1. 1. 2013 vlasta klepák Re: Re: Re: Re: Neznalost plodí pochopitelně nesmyslné závěry
29. 12. 2012 vlasta klepák O něco méně fantasmagorie než Durov
29. 12. 2012 Martin Doucha Re: O něco méně fantasmagorie než Durov
30. 12. 2012 vlasta klepák Re: Re: O něco méně fantasmagorie než Durov
29. 12. 2012 iugh preventivní monitorování všeho: "kdo nedělá nic špatného, nemusí se obávat"
29. 12. 2012 volani.webnode.cz Právo číst
29. 12. 2012 volani.webnode.cz Vzdělání vs zábava
29. 12. 2012 ender hudební a výtvarná výchova

Anketa
Používáte pro přístup k Internetu WiFi?

Ano
95% (1289)
 

Ne
4% (61)
 


Nejnovější články

16. 1. 2015 | 3156
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
12. 10. 2014 | 20269
Zvolbovaní Piráti
22. 7. 2014 | 3615
Americké lhaní -základní prostředek politiky
30. 4. 2014 | 33220
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8048
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2175
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20105
Zrození České pirátské strany
30. 6. 2013 | 6244
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
27. 6. 2013 | 333
Kramaření v Kramářově vile a co bylo příčinou
16. 6. 2013 | 5410
Korupce je podstatou současného politického systému.

Věda a technika
články v rubrice

29. 12. 2012 | 1798
Vzdělávání budoucnosti: Realističtější pohled
25. 12. 2012 | 59
Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století - díl třetí
14. 12. 2012 | 669
Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století - díl druhý
4. 12. 2012 | 168
Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století - díl první
6. 9. 2012 | 4082
Pomozte obnovit pamětní desku "Ku výstavbě tisícího kilometru železnic lokálních v Království českém"
22. 7. 2012 | 2358
INDECT Velký Bratr přichází do EU
24. 10. 2011 | 380
Komu patří výsledky vědy?
14. 7. 2011 | 444
Miluji Evropskou unii
31. 5. 2011 | 2844
Je to tak. i.ON je pirát!
30. 4. 2011 | 594
Projekt elektronického zdravotnictví – podvod na důvěřivých pacientech
15. 3. 2011 | 14717
Proč se nebojím japonských jaderných reaktorů
5. 12. 2010 | 2695
Ikarie je mrtvá, ať žije XB-1
23. 11. 2010 | 4197
Volba je věda – naděje pro otevřený přístup ke vzdělání?
24. 10. 2010 | 25811
Týden otevřeného přístupu k výsledkům vědeckého výzkumu
9. 10. 2010 | 7742
Našli jsme první obyvatelnou planetu mimo Sluneční soustavu?
9. 9. 2010 | 99895
Vláda nemá ráda free software
22. 8. 2010 | 6669
Olivie Brabcová: LETS systémy – tiskneme si s kamarády DIY peníze
8. 8. 2010 | 4158
Laboratorní kachna: Ruské borovice protestují proti globálnímu oteplování
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 3156
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20269
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3615
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33220
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.