23. 3. 2017, 3:19

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století - díl první


Toto je první ze tří částí vizionářského článku o vzdělávání, který napsal "ruský Zuckerberg", zakladatel největší ruské sociální sítě Vkontakte Pavel Durov. Článek jsme rozdělili pro pohodlnější čtení.



4. 12. 2012


Datum: 4. 12. 2012, Autor: Překlad: Petr Kopač, Ivan Sirko
Přečteno: 17140x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře

Plakat nad rozlitým mlékem ?
(Venkovan-Hof, 3. 4. 2013 - 20:51:09)
Odpovědět
V realitě cyber universita již existuje v podobě TV vysílání satelit Hot Bird -RAI Edussat a internetové Uninettunouniversity . Uvádím jen příklad existující a nejbližší.
Dalším problémem je kreativita jednotlivce, statistiky ukazují že 80% se učí jen pro přítomnost ve škole a nedovede vědomosti uchovat natož použít .

skola vs obrazovka
(lak, 21. 12. 2012 - 14:46:28)
Odpovědět
skola, cloveka nejak smeruje, formuje, vsim cim je. virtualne, si osobne neumim predstavit, ze by bylo prochopeni pro konkretniho cloveka/skolaka na konci dratu. jeden ucitel takle zvladne, s velkyma problemama, tricet lidi. a je to jedna z dovednosti, kera z nej dela ucitele. takze, vize je rek bych mimo.

článok na rovnakú tému ale z iného uhlu:
(Krkavec, 9. 12. 2012 - 14:27:26)
Odpovědět
https://krkavec.wordpress.com/2012/12/05/ucit-sa-navzajom/

Základ vzdělávání - idea
(Waseihou, 5. 12. 2012 - 12:24:00)
Odpovědět
Představme si, že máme znalost X, kterou umí pouze jeden člověk na světě. Přitom je to tak skvělá znalost, že by bylo skvělé, kdyby ji uměl každý člověk na světě.

Představme si, že by onen jeden člověk tuto znalost naučil další dva, a tito další dva by ji naučili další dva, takže by byli čtyři, atd. - tj. počet znalých X by byl 1 2 4 8 16 32 64 ...

Aby se znalost X naučilo 10 milionů lidí, tedy zhruba počet občanů ČR, je třeba aby proběhlo log2(10e6)=log10(10e6)/log(2) učících cyklů, kdy by v každém cyklu někdo z přechozího cyklu tuto znalost předal dalším dvěma nevědomým občanům. Tedy by bylo třeba 24 učebních cyklů. Pokud by jeden cyklus trval jeden týden, tak všichni občané by se mohli X naučit za 24/4=6 týdnů, tedy za necelé dva měsíce.

Pokud by se ve školách vytvořila mezi žáky podopbná pyramidová hierarchie, kdy by sami žáci učili ostatní (třeba i pomocí internetu, často však osobně), došo by ke značnému zefektivnění výuky.

Re: Základ vzdělávání - idea
(vlasta klepák, 5. 12. 2012 - 12:52:40)
Odpovědět
Ve Vaší úvaze je pár chyb:

1) 24 je týdnů, 6 je (necelých) měsíců.

2) Pokud jsem naučil dva lidi za jeden týden, neskončil jsem; mohu další týden naučit další 2 lidi. Ve skutečnosti bychom měli ternární strom (chce to trošičku si to představit; první týden 1, další týden 1 + 2, kteří mohou předávat znalosti, další 3 + 6 atd...). Chceme-li mít binární strom, vezměme si každý jen jednoho učně.

3) Musíte to celé nějak zorganizovat, abyste ten strom dodržel.

4) Oba předpokládáme, že každý bude šířit znalost X dál (a že toho bude schopen), tedy že každý má stejné schopnosti (co do kvality i času) znalost X pochopit a šířit. Jsem si ale jistý, že oba víme, že ten předpoklad je mylný.

Re: Základ vzdělávání - idea
(Petr Vileta, 6. 12. 2012 - 04:30:37)
Odpovědět
Odpovím vtipem.

Ředitel náměstkům: "Zítra ve 12:00 bude zatmění Slunce. Umožněte zaměstnancům firmy na nádvoří pozorovat tento neobvylý úkaz."

Náměstci mistrům: "Z nařízení ředitele proběhne zítra ve 12:00 zmizení Slunce. Proto se všichni shromáždí na nádvoří, za účelem pozorování tohoto neobvyklého úkazu."

Mistři dělníkům: "Zítra ve 12:00 zmizí ředitel, což je neobvyklý úkaz a proto se povinně shromáždíte na nádvoří."

WTF?
(vlasta klepák, 5. 12. 2012 - 11:43:07)
Odpovědět
Jestli chápu správně, je pan Durov proti divadlu ("jak by se Vám líbilo, kdyby Titanic sehrál Váš soused") a je pro monopolizaci vzdělání na X vybraných učitelů. Jakkoliv pěkná je myšlenka videoskript (vlastně nejde o nic jiného), občas se hodí mít to vysvětlené od někoho jiného, jiným způsobem; ne každý musí tomu nejlepšímu učiteli rozumět. Navíc blízký osobní kontakt může být někdy velmi důležitý.

Děsím se dne, kdy učitele nahradí stroje, nebo jedna velká televize. Měli bychom si těch lidí vážit, motivovat je, dát jim volnější ruku a dobře je platit - vždyť vzdělávají naše děti a měli bychom našim dětem dát to nejlepší a nebát se za to zaplatit. A pokud je nějaký učitel špatný... tak co tam dělá? Patří vyhodit a najmout lepšího (a bylo by z čeho vybírat, kdyby byli náležitě placeni).

Re: WTF?
(next_ghost, 5. 12. 2012 - 19:04:00)
Odpovědět
To je omyl, pan Durov není proti divadlu, jen správně poznamenává, že dnes je návštěvnost divadel podstatně menší než návštěvnost kin a sledovanost televize je ještě o několik řádů větší. A stejně tak ani nevolá po žádné monopolizaci pro několik vybraných učitelů, ale naopak volá po co největší dostupnosti záznamů přednášek i mimo hranice jednoho města/okresu. Ty nejlepší, nejzábavnější a nejsrozumitelnější ať si vybere publikum samo.

Re: Re: WTF?
(vlasta klepák, 5. 12. 2012 - 21:18:15)
Odpovědět
Ale to je totéž, jen z jiného pohledu.


Přidat komentář

Jméno
Nevyplňujte <- toto políčko nechte prázdné
Předmět
Obsah:



Věda a technika
články v rubrice

29. 12. 2012 | 1798
Vzdělávání budoucnosti: Realističtější pohled
25. 12. 2012 | 59
Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století - díl třetí
14. 12. 2012 | 669
Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století - díl druhý
4. 12. 2012 | 168
Sedm aspektů vzdělávacího systému 21. století - díl první
6. 9. 2012 | 4082
Pomozte obnovit pamětní desku "Ku výstavbě tisícího kilometru železnic lokálních v Království českém"
22. 7. 2012 | 2358
INDECT Velký Bratr přichází do EU
24. 10. 2011 | 380
Komu patří výsledky vědy?
14. 7. 2011 | 444
Miluji Evropskou unii
31. 5. 2011 | 2844
Je to tak. i.ON je pirát!
30. 4. 2011 | 594
Projekt elektronického zdravotnictví – podvod na důvěřivých pacientech
15. 3. 2011 | 14717
Proč se nebojím japonských jaderných reaktorů
5. 12. 2010 | 2695
Ikarie je mrtvá, ať žije XB-1
23. 11. 2010 | 4197
Volba je věda – naděje pro otevřený přístup ke vzdělání?
24. 10. 2010 | 25810
Týden otevřeného přístupu k výsledkům vědeckého výzkumu
9. 10. 2010 | 7742
Našli jsme první obyvatelnou planetu mimo Sluneční soustavu?
9. 9. 2010 | 99895
Vláda nemá ráda free software
22. 8. 2010 | 6669
Olivie Brabcová: LETS systémy – tiskneme si s kamarády DIY peníze
8. 8. 2010 | 4158
Laboratorní kachna: Ruské borovice protestují proti globálnímu oteplování
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 2972
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20268
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3615
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33220
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.