28. 6. 2017, 19:23

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Regionální železniční doprava - mýty a skutečnost


Ze sdělovacích prostředků a od politiků snad všech politických stran slyšíme v neustálých obměnách o lokálních tratích to samé - máme moc hustou síť, tratě vedou mimo sídla, vlaky jsou staré. Obvyklé řešení zabalené do hávu odborných slov spočívá v "rozpočtově zodpovědné" likvidaci velké části tratí a politik od politika a ekonomická situace od ekonomické situace se řeší v zásadě jen to, jak rychle se proces ničení provede, a ne to, jestli je správné ho provést a jestli bychom se neměli ubírat cestou výrazně odlišnou od té, ze které nejsme stále schopni sejít.



3. 5. 2012


Datum: 3. 5. 2012, Autor: red
Přečteno: 19766x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře


(cestující, 4. 5. 2012 - 19:09:46)
Odpovědět
Přece jenom jedna připomínka ke článku - ta nízkopodlažnost není jen pro vozíčkáře, ale i řadu dalších cestujících, tu bych tak nezavrhoval.

Bus + Vlak
(Misak, 3. 5. 2012 - 14:28:53)
Odpovědět
Jen dovětek z praxe ohledně "přípoje" vlaku s autobusem. V Čerčanech dle řádu odjížděl bus směr okolní obce 1 minutu před příjezdem odpoledního vlaku od Prahy (opačným směrem to bylo obdobné, jen odjížděl vlak o 1-2 min dřív než přijel bus. S prosbou o to, aby starostenstvo Čerčan orodovalo u asociálnědemokratického kraje jsem neuspěl...
Výsledek se brzy dostavil, autobus už odjíždí o 3 minuty dříve, tak to tolik nenaštve, že ho ještě zahlédnete...
Popřípadě nezahlédnete, neboť vyrazíte autem.

Re: Bus + Vlak
(MK, 4. 5. 2012 - 09:25:02)
Odpovědět
Neco podobneho jsem sveho casu zazival s MHD ve Frydku-Mistku - bus odjizdel 2-3 minuty pred prijezdem vlaku (a dalsi za pul hodiny ci dele) a prijizdel 2-3 minuty po odjezdu vlaku.

gratulace
(emil, 3. 5. 2012 - 13:29:21)
Odpovědět
Výborný článek!


(Václav Bláha, 3. 5. 2012 - 11:26:45)
Odpovědět
Vynikající článek! Odborně rozebírá to, co já odjakživa cítím laicky..., takže jen maličko doplním:

Ad "socka":
Ve Skandinávii je zcela běžné, že i vrcholoví manažeři jedou (moje zkušenost z roku 2004: z Malmo ve Švédsku do práce do Kodaně v Dánsku - tedy jen pár desítek km) vlakem. Na přídi a na zádi každé soupravy tam mají zvláštní oddělení 1.třídy, kde má každý vlastní stůl, pohodlné křeslo a přípojku na internet. Oddělení pro managery bylo plné a všichni tam cosi "mastili" do svých notebooků. Za tu slabou hodinku cesty tak udělali spoustu práce, vypili ranní kávu, atd. My ostatní "socky" jsme ovšem "vzali za vděk" druhou třídou, ta ovšem byla luxusnější než ta česká první. :)

Ad nákladní přeprava:
Kapitolou sama o sobě je ovšem nákladní přeprava. Za zcela absurdní považuji tranzit kontejnerů pomocí kamionů po dálnici, kdy kontejner je naložen na kamion třeba v Hamburku a veze se až do Pešti. Každý pozorný student fyziky základní školy přitom ví, že valivý odpor pneumatiky po silnici (a tedy i spotřeba paliva na přepravu 1 tuny na 1 km) je několikanásobně větší než tentýž u dráhy železné. Přitom právě kontejnery byly kdysi (dávno) vymyšleny a standardizovány právě proto, aby se zrychlila, zlevnila a vůbec celkově zefektivnila rychlá překládka zboží mezi loděmi, železnicí, náklaďákem...

Proč systém kontejnerů není řádně ekonomicky využíván? Všichni to víme! Betonová lobby přece potřebuje stavět další zbytečné a předražené dálnice pro dilluviální automobilovou dopravu, automobilová lobby potřebuje prodávat své "vehicles" poháněné archaickými spalovacími motory - pohrobky to vynálezů pánů Otty a Daimlera z osmdesátých let 19. století, no a konečně, i palivová lobby potřebuje udat svou ropu.

Závěr:
Například magnetická levitující rychlodráha (první experimentální byla již v 60-tých letech v Německu, nyní se systém úspěšně provozuje v okolí Šanghaje a už i v Japonsku), která jezdí sice mnoho set km/h, ale poháněna je elektřinou (a tu atomovou elektrárnu co ji [třeba] napájí to zase tak moc nezatíží - spotřeba energie na levitaci je menší než na klimatizaci (!)) není nic pro ně, neb na ní nevydělají. O morálně zastaralých a s velkou "slávou" nyní otevíraných "inteligentních" dálnicích a nesmyslných systémech Kaptsch v době, kdy již zhruba 17 let existují plně spolehlivá robotická auta se snad ani netřeba rozepisovat. Na http://video.pbs.org/video/1335002918 byla donedávna volně přístupná reportáž jedné americké TV z roku 1995 o průjezdu robotického automobilu Amerikou (s s Alanem Aldou), teď chtějí "dárek" :( -ještě že si streamy archivuji. :) Takže doporučuji mrknout spíše na historii http://www.idsia.ch/~juergen/robotcars.html

Železnice (a všechny odvozené systémy) má kromě mnohem větší přepravní kapacity jednu ohromnou výhodu: Dá (nebo lépe: dala se) PLNĚ a bezpečně automatizovat (... a už dávno)!

Re:
(jzvc, 3. 5. 2012 - 16:22:30)
Odpovědět
Ad kontejnery, k tomu asi toliko, ze jeden zakaznik si jednou objednal neco kontakem a nasledne prohlasil, ze uz nikdy vic.

1) CD nebyly schopny ani +- radove hodiny rict, kdy ten kontak bude
2) kdyz dorazil, tak se ozvali, ze kontak dorazil a at si ho dotycny do hodiny vyzvedne, jinak bude platit za jeho skladovani ... (chci videt, jak nekdo za hodinu sezene kamion)

Tudiz konstatuji, ze primarnim duvodem proc 90% subjektu voli kamion je naprosta neschopnost CD.

Re: Re:
(Visitor, 3. 5. 2012 - 21:24:18)
Odpovědět
Slyšel jsem legendy o tom, jak se záměrně vytvářely nepřípoje vyštvávající cestující z vlaků, nebo účtovaly takové ceny za nákladní dopravu za takových podmínek, že to všechno, co nebyly zrovna ucelené vlaky, z kolejí vyštvalo. Místo aby SŽDC a ČD coby celostátní organizace fungovaly efektivně a využívaly možností, které jim to dává, tak samy sebe ničí a řada lidí ve vedení si tam asi dlouho a pořádně mastí kapsu, když prosazují zájmy jiné, než té firmy, která je živí. Přesto jsem přesvědčen, že by i ČD mohly fungovat dobře, ale to by v tom baráku na nábřeží musel někdo všechny ty panáky vyhodit a zajistit, aby se v dopravě už nikdy a nikde nechytli a nemohli více škodit po zbytek svých životů. A až by skončil tam, musel to aplikovat i jinde.

do kamene tesat
(Zdenek Stepanek, 3. 5. 2012 - 11:07:59)
Odpovědět
Tenhle článek koluje po různých železničních webech a všude sklízí zasloužený obdiv.

Všechno co je tam napsané je naprostá pravda!

Je jasně vidět, že JHMD to má v hlavě srovnané.

Re: do kamene tesat
(Hanyz, 6. 5. 2012 - 21:52:30)
Odpovědět
Pan Šatava už u JHMD není. A všechna čest, že jako jednomu z mála mu nejde primárně o prachy.

hezký článek
(a. dlouhy, 3. 5. 2012 - 09:44:49)
Odpovědět
Hezký článek, děkuji.

Zajímavý je institut spící dráhy. Hezkým (smutným) příkladem je mezistátní trať v Krušných horách Křimov-Reizental-Marienberg. Na české straně je trať zlikvidovaná, na německé straně se sice také nejezdí, ale nic se nezlikvidovalo. Nádraží mají zazděná okna, koleje jsou vytrhané jen na některých přejezdech (a jsou položené vedle - jak dlouho by tak asi vydržely zde, když se tu ukradne i most).

Když nějakou dráhu současný režim neumí/nechce provozovat, tak ať ji nechá budoucím generacím.

Re: hezký článek
(vlasta klepák, 3. 5. 2012 - 14:11:16)
Odpovědět
Máte na mysli Křimov - Reizenhain - Marienberg ;) Na německé straně se nejezdí od povodní 2000 (nebo tak nějak), které mj. odnesla i krásná budova nádraží v Marienbergu (dnes tam je jen zastávka zakončená šturcem a do hor už vlaky nejezdí). Na české straně byla zrušena po válce, stav svršku byl dost žalostný a dopravní, průmyslová i demografická situace v kraji se dost změnila. Po revoluci byla údajně nějaká mezistátní jednání o obnově trati, no nakonec se od toho upustilo. Obnova na české straně je sice možná (podpěry mostů stojů, náspy také většinou jsou, musela by se zbourat asi jedna kůlna překážející v trase), na hranicích pak překáží hraniční přechod a most I/7, které překrývají původní vedení trati v těch místech = trať by se zde musela přetrasovat. Je tedy otázkou, zda by se to vyplatilo - na české straně skoro nikdo nežije (po odsunu Němců) a bývalé nádraží Hora sv. Šebestiána je kilometr od obce. Stačí se podívat na trať přes Vejprty, kde se to (podle předsudků uvedených v článku) také neustále horší.

Ergo, šlo by to, ale muselo by se hodně věcí změnit, vedením a strategií SŽDC počínaje. A byla by to několikamiliardová investice.

Re: Re: hezký článek
(a. dlouhy, 3. 5. 2012 - 16:08:39)
Odpovědět
To že se něco zcela nepochbně nevyplatí dnes, neznamená, že se to nemůže vyplatit v budoucnu. Co dnes víme, kam se společnost nebo technický pokrok posune.

Proto mi přijde jako dobrý nápad nepoužívané lokální tratě nelikvidovat. Ať již legislativně či fyzicky.

Re: Re: hezký článek
(jzvc, 3. 5. 2012 - 16:29:53)
Odpovědět
IMO nemusi jit o miliardove investice, staci lidem nehazet klacky pod nohy. Samozrejme to pak znamena, ze tam rychliky jezdit nebudou, ale lokalka muze.

V clanku sem napr nezaznamenal zminku o Zubrnicke lokalce, kde se sice pokud vim zadny "pravidelny" provoz nekona, ale pres leto tam motoracek jezdi. A pritom ji udrzuji nadsenci vice mene vlastnorucne. Jop a taky se dohadovali s tema idiotama - chteli je uplne odriznout od zbytku trati kvuli "zabezpecovacce" ...


(corwin78, 3. 5. 2012 - 08:54:08)
Odpovědět
Poměrně vyčerpávající článek, a to doslova. Možná mohl být na pokračování. Ale jinak velmi dobrý. Dávám za 1.


Přidat komentář

Jméno
Nevyplňujte <- toto políčko nechte prázdné
Předmět
Obsah:



Kauzy
články v rubrice

27. 5. 2013 | 2085
Zaměstnávají České dráhy sebevražedné manažery?
26. 2. 2013 | 493
České dráhy ničí lokálky i sebe s pomocí České televize
26. 12. 2012 | 175
Co dělat, když vás policie na demonstraci šikanuje?
10. 12. 2012 | 422
Ministerstvo dopravy ohrožuje životy cestujících
3. 12. 2012 | 187
Pardubice: Smrt v policejní cele
26. 11. 2012 | 340
Policejní brutalita na Václavském náměstí: Rozhovor s napadenou vlajkonoškou
22. 11. 2012 | 253
Česká televize ničí železnici neobjektivním zpravodajstvím
11. 10. 2012 | 206
Jak Jihomoravský kraj ničí lokálky
2. 10. 2012 | 2965
Pardubický kraj + opuštěné lokálky = sabotáž jízdních řádů + zfušovaná data = netransparentnost + ignorace připomínek
3. 5. 2012 | 341
Regionální železniční doprava - mýty a skutečnost
23. 2. 2012 | 136
Kdo hacknul databázi ODS? Anonymous nebo Parlamentní listy?
22. 1. 2012 | 864
Likvidace trati č. 257 Mutěnice-Kyjov
20. 1. 2012 | 254
The Pirate Bay k SOPA: Hollywood začínal jako piráti, teď není potřeba!
19. 1. 2012 | 259
Proč pražský magistrát lže?
16. 1. 2012 | 4780
Cestování v čase na pražském magistrátu
12. 1. 2012 | 7880
Šéf IT na magistrátě byl znám dopředu
12. 1. 2012 | 125
IT na magistrátu – čelem proti zdi
9. 1. 2012 | 222
Ministr Drábek začal trestat malé ryby
7. 1. 2012 | 127
Proxio: další ražba tunelu a vzpoura úředníka
5. 1. 2012 | 306953
Rozloučení s lokálkami Pardubického kraje
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 8220
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20308
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3621
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33232
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.