20. 11. 2017, 14:40

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
IFPI ku příležitosti 75. výročí vymazala důkazy o svých fašistických kořenech


Každá organizace, která dosáhla takto významného výročí by byla hrdá a dala o tom světu za bujarých oslav v tiskových zprávách a rozhovorech vědět. Ne tak IFPI. Místo, aby se svým výročím pochlubila,  jeden z jejích zaměstnanců editoval Wikipedii, aby utajil její kořeny. Co přesně se snaží IFPI skrýt? Přinášíme překlady článků z roku 2008, ale právě v těchto dnech je dobré podívat se i do minulosti IFPI. 



17. 2. 2012
Mezinárodní organizace si obvykle nenechají ujít příležitost k oslavě výročí. Je také běžnou praxí, že o svém vzniku a historii informují veřejnost na svých webových stránkách. Toto však není klasický případ. Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), slavíla v roce 2008 své 75. výročí vzniku. Zaznamenali jste nějaké oslavy či tak podobně?. Ne. Jak to? Server Copyriot Vám přináší příběh, který chce IFPI schovat před světem.
 
V roce 1933 hudební průmysl uspořádal v Římě kongres za účelem vytvoření mezinárodní federace. Skutečnost, že Itálie byla již jedenáctým rokem fašistickou diktaturou pod vládou Benita Mussoliniho, evidentně nebyla IFPI na obtíž.
 
Právě naopak, IFPI se na dalším sjezdu v roce 1934, který se konal v turistickém letovisku Stresa, do fašistické Itálie vrátila. Speciálně pozváno bylo seskupení CISAC, ve Francii založená Mezinárodní konfederace autorů a skladatelských společností. CISAC silně protestovala proti plánu IFPI dát hudebním producentům vlastní práva v rámci Bernské úmluvy, neboť se obávala, že to by umenšilo práva skladatelů. Na zasedání ve Strese se ale CISAC nechala od IFPI přesvědčit. Práva nahrávacích společností měla být zajištěna zvláštní úmluvou.
 
CISAC nicméně zdůraznila, že tato ochrana by neměla být konstruována tak, aby utrpěla práva jednotlivých umělců. Italská vláda také projevila zájem o řešení tohoto problému a nechala zvláštní komisi předložit návrh úmluvy na toto téma.
— Memo ze švédského ministerstva spravedlnosti, 1953
 
Tento citát ukazuje, že to nebylo jen lákavé středomořské klima, co vedlo IFPI k organizování svých aktivit ve fašistické Itálii. Fašistický režim poskytoval dobré podmínky pro jejich lobby.
 
Po podrobných přípravných diskusích ohledně judikatury, se římský aktivní Mezinárodní ústav pro sjednocení soukromého práva ujal iniciativy a v roce 1939 vytvořil odbornou komisi, která předložila konkrétní návrhy na toto téma. (dle mema ze švédského ministerstva spravedlnosti, 1953)
 
Výbor vedený Dr. Ostertagem urychleně předložil návrh. Pro změnu nebo možná jen proto, že Mussoliniho Itálie byla v té době na pokraji války, se první setkání výboru konalo v Samedanu v neutrálním Švýcarsku. Členové výboru nebyli pravděpodobně příliš neutrální ‒ jelikož byli jmenováni ústavním soudem v Římě, můžeme předpokládat, že byli loajální k fašistickému režimu.
 
Výsledkem setkání výboru byl návrh na spojení práv nahrávacího průmyslu a práv "umělců" (tj. hudebníků a herců). To mělo velký vliv na tvorbu dalších právních předpisů, které dodnes regulují trh s hudbou.
 
Pokračování práce na návrzích ze Samadenu bylo odloženo kvůli 2. světové válce, ihned po jejím skončení byla však práce znovu obnovena v rámci stálého výboru Bernské unie. V roce 1949 bylo v Neuchâtel rozhodnuto poskytnout Samadenské návrhy zpět do členských zemí Bernské unie a dalších států k posouzení. Následující setkání se konalo v říjnu 1950 v Lisabonu a má zásadní význam pro další rozvoj.
 
Lisabon? Proč si IFPI, pět let po 2. světové válce,  vybrala fašistickou diktaturu ‒ Portugalsko ‒ jako místo, kde by pokračovala v práci, kterou začala ve dnech fašistické diktatury v Itálii?
 
Mohla to být náhoda, ale texty konvencí, které byly velice rychle sestaveny během těchto setkání jsou celkem výmluvné. Soutěžili s paralelními pokusy o dosažení mezinárodní úmluvy, která by rozšířila cosi podobného autorským právům mezi hudebníky, kteří byli organizováni v ILO ve spolupráci se svazy hudebníků. Nešlo v nich však tolik o přání hudebního průmyslu. Spíše zde byla patrná snaha o zachování pracovních míst pro živé hudebníky, kteří se cítili ohrožení důsledkem mechanizace.

Detailní projednání těchto záměrů trvalo dlouho, kdyby proběhlo rychleji, je velmi pravděpodobné, že by se vývoj mezinárodního autorského práva ubíral jiným směrem, ve kterém by hudebníci, nikoliv nahrávací společnosti, byli viděni jako legitimní držitelé práv k hudbě, která zní v rádích a na veřejnosti.
 
Jenže to se to nikdy nestalo. Odborné komise, ve spolupráci s fašistickým režimem v Itálii, byly rychlejší ‒ k velké radosti hudebního průmyslu. Samadenský návrh vedl k "Římské úmluvě o ochraně umělců, výrobců zvukových záznamů a rozhlasových organizací", která byla s konečnou platností podepsána v roce 1961 a dnes je hluboce integrovanou součástí (nejen) švédského kopírovacího zákona. I díky tomu mohou dnes nahrávací společnosti vyžadovat bizarně vysoké odškodnění po vlastnících The Pirate Bay.
 
Na rozdíl od hudebních vydavatelství, nahrávací společnosti nemají autorská práva v pravém slova smyslu, ale díky Římské smlouvě mají tzv. práva související s právem autorským, která se časem stala stejně důležitá jako autorská práva.
 
Kromě toho jsme zjistili, že George H.C. Bodenhausen ‒ jeden z právníků, kteří se v 50. letech podíleli na tvorbě Římské úmluvy ‒ při její tvorbě odkazoval na zákony, který platily ve fašistické Itálii (tj. tvořené během války v roce 1941) a vydával je za nejvhodnější legislativu k tématu.
 
Toto vše samozřejmě neznamená, že by Římská smlouva byla "fašistická". Nicméně, je těžké si nevšimnout silných charakteristik korporativismu, které silně ovlivnily autorskou byrokracii. Je také důležité si uvědomit, že svazy hudebníků navrhovaly zcela odlišné řešení, které by nemělo za následek nezřízený tok peněz nahrávacím společnostem. Bez náznaku toho, že by IFPI jako organizace chovala fašistické sympatie, bylo strategicky využito protiodborových postojů fašistických režimů a jejich postoje ke korporativní politice v průběhu 40. let. Výsledek této přetahované je dobrou ukázkou toho, jak se tvoří pravidla autorských práv.
 
Dnes jen málokdo tuší, že IFPI vznikla ve fašistické Itálii v roce 1933. Tato informace byla dříve zveřejněna na Wikipedii.
 
(IFPI) Byla založena v roce 1933 v Římě (Itálie) za vlády fašistického diktátora Benita Mussoliniho, společnostmi převážně vlastněnými nebo kontrolovanými General Electric ze Spojených států amerických.
 
V dubnu 2005 někdo odstranil zmínku o spojení IFPI s fašistickou Itálii, ale zapoměl odstranit fakt o tom, kde a kdy byla IFPI založena ‒ až do 25. srpna 2006. K tomuto datu byla stránka Wikipedie editována někým s IP adresou 195.40.39.2, někým, kdo smazal veškeré informace o tom, že IFPI měla vůbec nějakou historii. A takhle to zůstalo na stránce Wikipedie IFPI až do současnosti.
 
Osoba, která smazala informace o založení IFPI, to udělala z centrály IFPI v Londýně. IP adresa ukazuje tam.
 
Proč se IFPI obávala (a stále obává) vlastní historie natolik, že se snaží udržet v tajnosti to,  že v roce 2008 měla 75. výročí existence?

Zdroj:
Překlad: #czsk
 




Datum: 17. 2. 2012, Autor: Copyriot a TorrentFreak
Přečteno: 35818x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře k článku

29. 2. 2012 jam krome nadpisu nevidim spojitost
20. 2. 2012 Josef Kadleček Likvidace fyzická
18. 2. 2012 Petr Česká wikipedia
18. 2. 2012 JSilver Re: Česká wikipedia
19. 2. 2012 kyti Re: Re: Česká wikipedia
19. 2. 2012 Petr Vileta Re: Re: Česká wikipedia
17. 2. 2012 Kocuro Tak to pěkně souvisí
17. 2. 2012 Klon Poznámka ke spojitosti s korporatokracií
17. 2. 2012 vlasta klepák Re: Poznámka ke spojitosti s korporatokracií
17. 2. 2012 giriraj
17. 2. 2012 Kuky No a teď si položme otázku,
17. 2. 2012 Spirit Re: No a teď si položme otázku,
17. 2. 2012 Klon Nemyslím ... korporace jsou připravené ... uživatelé nikoli
17. 2. 2012 Kuky Re: Nemyslím ... korporace jsou připravené ... uživatelé nikoli
17. 2. 2012 Klon Ke svobodě jsou tři překážky
17. 2. 2012 vlasta klepák Re: Ke svobodě jsou tři překážky
19. 2. 2012 malá Re: Re: Nemyslím ... korporace jsou připravené ... uživatelé nikoli
17. 2. 2012 xChaos Je to kauza z roku 2008 ... lze nalést další povídání
17. 2. 2012 zz lulz

Anketa
Používáte pro přístup k Internetu WiFi?

Ano
83% (1330)
 

Ne
16% (258)
 


Nejnovější články

16. 1. 2015 | 25378
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
12. 10. 2014 | 20348
Zvolbovaní Piráti
22. 7. 2014 | 3664
Americké lhaní -základní prostředek politiky
30. 4. 2014 | 33235
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8052
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2179
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20109
Zrození České pirátské strany
30. 6. 2013 | 6244
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
27. 6. 2013 | 336
Kramaření v Kramářově vile a co bylo příčinou
16. 6. 2013 | 5412
Korupce je podstatou současného politického systému.

Kopírovací monopol
články v rubrice

30. 6. 2013 | 6244
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
24. 2. 2013 | 12625
Rozsudek RapidShare a právní aspekty file-hostingových služeb
22. 7. 2012 | 229
Ropná společnost si pomocí kopírovacího monopolu vynutila stažení parodující stránky Greenpeace
28. 4. 2012 | 3250
Nekrolog: Umřela Library.nu alias Gigapedie
5. 3. 2012 | 254
{sylvaf} blok: knížky za paušál?
17. 2. 2012 | 4523
IFPI ku příležitosti 75. výročí vymazala důkazy o svých fašistických kořenech
16. 2. 2012 | 1486
IFPI chce poplatek z mobilů, Hadopi i právní odpovědnost provozovatelů za obsah
5. 2. 2012 | 92
Cory Doctorow: Je na čase přestat mluvit o kopírovacím monopolu
5. 2. 2012 | 87
Ministerstvo kultury připravuje rozsáhlou novelu autorského zákona
26. 1. 2012 | 547
Česko podepsalo ACTA, protesty zablokovaly web vlády
26. 12. 2011 | 647
Instinkt: Chvála zlodějů knih
23. 9. 2011 | 2134
„Kulich“ z Motola: Byla porušena moje autorská práva!
16. 9. 2011 | 380
Lobbisti ovládli Evropu: Zákaz kopírování prodlužen o dalších 20 let. Zisk shrábne OSA!
11. 7. 2011 | 2629
OSA vymohla od ústavu pro postižené platbu za benefici - účinkujícím umělcům navzdory
10. 6. 2011 | 28529
Poslanci se vyřádili, když tancovali mezi hroby mrtvých umělců
2. 6. 2011 | 8304
Včera lobbisti zábavního průmyslu, dnes prezent za 100 miliard korun
2. 6. 2011 | 3526
Ministr kultury Besser: Umělcům bude důchody vyplácet Intergram
1. 6. 2011 | 353
Dopis předsedovi výboru pro evropské záležitosti proti prodloužení monopolu na nahrávky
23. 5. 2011 | 278
Nahrávací průmysl znovu lobbuje za prodloužení monopolu
12. 5. 2011 | 123
Spisovatelé protestují proti poplatkům Dilia. Srstka už netrvá na poplatkovém monopolu
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 25378
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20348
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3664
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33235
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.