22. 7. 2017, 6:57

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Názor anonymního čtenáře České pozice


Jaký je rozdíl mezi kulturou a byznysem? Co má umění společného s průmyslem? Veřejnosti je neustále předkládána snůška polopravd o tom, jak je kopírovací monopol prospěšný, o tom že kopírování zabíjí kulturu a umělci z tohoto důvodu umírají hlady. Stokrát vyřčená lež se stává pravdou. Vždyť tady jde o kulturu! Vždyť je to logické! Přinášíme našim čtenářům jeden zajímavý upirátěný pohled na tuto problematiku. Anonymní autor příspěvku snad promine, pokud se nám přihlásí, rádi ho deanonymizujeme. Příspěvek jsme nalezli pod článkem České pozice.



22. 11. 2011
Já vám nevím,
 
v životě jsem viděl už hodně kapel a nelepší byly vždycky koncerty těch, kteří se tím neživí, i když neměli 3D giga projekci a hyperreklamu a megasuper aparaturu. Chodím na koncerty, kupuju ve velkém vinyly, céda i merch, ale když se tak dívam kolem sebe, tak nejvíc na stahování nadávaj sráči, co to už dávno dělaj jen pro byznys. Fuck off, bejt skutečnej fanoušek zabere stejne času, energie a peněz jako bejt skutečnej muzikant. A nedostáváme koks zadarmo! :)

Dál, kdyby duševní vlastnictví mělo bejt rovno fyzickýmu, dostáváme se do velice zvláštní situace. Když si nechám od truhláře udělat stůl, tak mu zaplatím jen za stůl. Nevydírá ze mě poplatek, že jsem si na něj položil kafe, nebo na něm pracoval. proč by to mělo být s duševním vlastnictvím jinak? Za vysílání skladby, za kterou dostal umělec (v případě velkých hvězd) zaplaceno zlatem od vydavatele, zaplatí vyděračům typu OSA uz rádio, a pak ještě každej provozovatel nějakýho rádia atd. na veřejnosti nebo ve firmě. To je samozřejmě jeden z nejjednodušších příkladů hanebnýho fungování těchhle společností. Velice pěkné příklady poskytnou promotéři větších akcí, pan doktor Polčák na přednášce, nebo treba i lidé, kteří byli OSA a jim podobnejma vysloveně vydíráni.

Masivně se stahuje deset let a zatím žádnej umělec nechcípl, akorát se průmysl (LOL, proč všem přijde normální spojení umění a průmyslu?) zbavil přebytečnýho tuku a jenom mu to prospělo. Já nevím. Viděl jsem v posraným Brně kapely z celýho světa. Jejich členové makají často od nevidím do nevidím v kolbence, ale se svou muzikou objeli několikrát několik světadílů a všechno šlo za DIY podminek. Žádný smlouvy, hotely, nahrávací společnosti, bookingový agentury, to je všechno tuk. Koncík nestál nikdy vic než dvě kila a některým kapelám zbylo i na pivo :)) Samozřejmě by bylo super, kdyby každej mohl delat jen co ho baví, ale co to je za utopickou představu? To se týká všech lidí a jejich koníčků nebo životních zájmů, life sucks. Na druhou stranu, čim víc musíš obětovat, abys neco, co děláš pro vyšší cíle než mrzkej peníz, mohl dělat, tím větší to má hodnotu, když v tom nepřestáváš.

Poslední roky fungujou věci jako alternativní kultura líp než kdykoliv předtím. Ať mi nikdo netvrdí, že je něco špatně. U desek všeobecně je nevýhoda, že dneska může u piva teoretizovat každej sráč, aniž by šel jednou na koncert nebo si někdy koupil nějakou desku, ale to jsou pozéři a konzumenti a ti dřív nebo pozdějc stejně odpadnou. Takový žádná scéna nepotrebuje. Na nich žádný základy umění nestojí. Na těch stojí jen zmrdi sadlo a to je důvod, proč se velký nahrávací společnosti hroutí pod tíhou vlastních sraček. Prodávaly konzumentům trendy upgradovaný usraností a mysleli si, že to vydrží navěky, protože to jestě dvacet let zpátky jinak nešlo. V UK je spousta labelů, který vydávaly patnáct let v kanálech a s nástupem Internetu se z nich staly úspěsný a dobře vydělávající společnosti, aniž by zradily svoje vydavatelský ideály. Stejně tak nějak obstojně fungujou domácí minivydavatelství a self release. Do hajzlu jdou jen major buřt firmy a ty jinam než na smetiště nepatří. „Rozhlas, y u no play Helena anymore? :((“

Co se týče filmů, rád si zajdu do kina. Je to pro mě pořád zážitek. Mžourat do šestnácti palců notebooku není ani zlomek zábavy, ale vadí mi zmrdí kina v obchoďácích a distribuční společnosti s monopolem. Stejně tak mi vadí cena lístku, která by nemusela bejt ani poloviční a ještě by vyšlo zmrdům na nějaký sádlo. Umění se má financovat tak, aby se zaplatily náklady a ideálně nějaká přidaná hodnota lidem, kteří skutečně nějakou vytvořili. Opět nastává stejný problém, že se nenažraný skupiny nemůžou spokojit s tím, že s nástupem informačního věku nejde vyvařit z hoven zlato, zvlášť když ta hovna nakupujou za cenu ušlechtilejch surovin :) Tady se odspoda jasně ukazuje, jakým směrem by měly ty firmy jít, ale ony to vytrvale ignorujou a myslej si, že to vyřeší nějaká ACTA/HADOPI/jinej podobnej sráč a další tuny silikonu a botoxu, to vše ve 3D! Reakce umění nemá bejt represe, ale přizpůsobení. Celý to je o tom, že dneska lidi mají jednu úžasnou věc – možnost volby.

Jde o to, že nemůžeme lidem nutit, že shlédnutí nějakýho filmu (vyrobenýho za zbytečně absurdní náklady) je na jedný straně součást základního kulturního povědomí, ale na druhý straně za to chtít částky, který kromě toho umění pokryjou taky stopokojový paláce, tuny koksu a soukromý tryskáče. Nemůžou se divit, že ty lidi za tu cenu ten film nechtěj vidět v kině nebo na kvalitním originálním nosiči a spokojí se s usraným ripem, protože tu cenu, kterou si za to ty společnosti řeknou, to prostě nemá. A platy herců jsou jedna z těch absurdních položek. Ať se platí třeba nějakým paušálem, řekněme vysoce nadprůměrným platem, nebo jeho několikanásobkem a případnej koks a velrybi tuk ať si kupujou z procent ze zisku potom, co vyrobí kvalitní a úspěšnej film. Ale to není o umění.

Vůbec, starý Dead Kennedys o tom měli představu už dávno.
 
Umění by nemělo být zadarmo, ale za rozumnou a nejlépe dobrovolnou cenu (což samozřejmě vyžaduje trochu větší kulturnost společnosti, ale ta se nezkulturní současným mediálním vymýváním mozků, restriktivním systémem, vyhrožováním apod.).

Umění prostě není práce. Slyšel jsem názor, že duševní vlastnictví je vlastnictví jako každý jiný, byť se svými specifiky, ale to rozhodně neznamená, že co vytvoří umělec a nabídne světu, se stává nějakým veřejným statkem.

Tohle jednoduše není pravda a už vůbec ne v informačním věku. Umění je nějakej výstup, formovanej vysoce individuální entitou na základě vstupů získanejch z okolního světa. Jednoduše umění je odrazem světa (nebo vnitřního světa umělce), není to řemeslo, proto se zveřejněním stává sort of veřejným statkem (opět zvlášť ve věku informací, kdy umění dostává hodnotu informací, který jsou čím dál víc nevylučitelný ze spotřeby). Umění neslouží (narozdíl od řemesla) k vytvoření zisku, ale k vytvoření hodnoty, která obohatí lidstvo. Něco jako součást kulturního dědictví, ať již více či méně významná nebo hodnotná. Proto bych měl mít možnost se rozhodnout, jestli mě to obohatilo a podle toho eventuelně zaplatit, proto si kupuju desky, který mi něco davaj a ne ty, který mají dobrou reklamu.

Pokud chci prodávat zboží, měl bych mu říkat zboží, ne umění. Beatles jsou dobrej příklad. Došel jsem k tomu, ze pro mě osobně jsou zvlášť pozdní desky popkulturní škvár, ale ve svý době byli Beatles víc než bůh, jak Lennon poznamenal, takže jsem si stáhnul nějaký alba, abych zjistil, co na tom je. A tím jsem se podle logiky „umění je řemeslo“ dopustil zločinu krádeže na nebohých umělcích a vydavatelích. U Beatles jde ale přece o lasku a o mír. No jasně. Především kvůli Beatles zvedla EU na tlak zmrdskejch gramofirem nedoktnutelnost autorskejch práv z 50 na 70 let, jednoduše proto, že starý Beatles už jsou tak starý, že by mohly bejt legálně zadarmo a zmrdi by nemohli každej rok vydávat tři jiný best offky a prodávat je v Kauflandech a na benzínkach. Tyhle hvězdy nejsou umělci. Nejsou nic jinýho než spekulanti na trhu preferencí, co na zakázku vyrábí prefabrikovanej produkt, kterej se osmrdí reklamou a pošle do supermarketu. Die Kunst is tot. „Kde měl vyrůst strom už i tráva usychá, pro pocit radosti květina umělá v klopě stejnokroje každého robota. Obarveno, ochuceno, masová kultura, rodinná balení pro žití v nežití“… Step right up! http://www.raketa2.cz/nastenka.php?726&tg=764807

Dál jsem slyšel, že zákon chrání autorské právo k uměni proto, aby ty hodnoty měl vůbec kdo motivaci tvořit. Tak to je gól, jak říkám, peníze nejsou motivací umění, ale řemeslný výroby. Pokud někdo dělá umění s vizí hlavně z toho mít finanční profit, tak ať si ho rovnou strčí celý do prdele i s výrobní linkou :)



 




Datum: 22. 11. 2011, Autor: Anonymní přispěvatel na České pozici
Přečteno: 34169x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře k článku

24. 11. 2011 jirka Jak IFPI počítá škodu
28. 11. 2011 noname Re: Jak IFPI počítá škodu
28. 11. 2011 jirka Re: Re: Jak IFPI počítá škodu
23. 11. 2011 OlchaR Konečně se někdo baví o tom, co je umění!
23. 11. 2011 spacebender Názor trotla
23. 11. 2011 spacebender Re: Názor trotla
23. 11. 2011 Ivan Bartoš Re: Re: Názor trotla
24. 11. 2011 spacebender Re: Re: Re: Názor trotla
24. 11. 2011 Ivan Bartos Re: Re: Re: Re: Názor trotla
24. 11. 2011 spacebender Re: Re: Re: Re: Re: Názor trotla
25. 11. 2011 vojta Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor trotla
23. 11. 2011 Pavel Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
24. 11. 2011 spacebender Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
24. 11. 2011 Pavel Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
25. 11. 2011 spacebender Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
25. 11. 2011 Luďa Re: Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
25. 11. 2011 spacebender Re: Re: Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
26. 11. 2011 Ivan Bartoš Re: Re: Re: Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
30. 11. 2011 hari Re: Re: Re: Re: Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
26. 11. 2011 Vin Re: Re: Re: Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
29. 12. 2011 Eternity cvfbhOKbWtIsAWckj
26. 11. 2011 Vin Re: Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
26. 11. 2011 Anonymus Re: Re: Re: Názor trotla (tvuj ci jeho??)
29. 12. 2011 Loran QTpyHNYIneHwKRV
23. 11. 2011 Okolojdoucíí Re: Názor trotla
24. 11. 2011 Petr Re: Re: Názor trotla
24. 11. 2011 Okolojdoucíí Re: Re: Re: Názor trotla
22. 11. 2011 Skalda intelektualni vlastnictvi
22. 11. 2011 Skalda Re: intelektualni vlastnictvi
22. 11. 2011 Skalda Re: Re: intelektualni vlastnictvi
26. 11. 2011 Anonymus Re: Re: Re: intelektualni vlastnictvi
31. 12. 2011 Dahrann aAZEHetfWyNkRdBz
22. 11. 2011 Václav Kurt Adler: Uspokojení není dobrý podnět k umění.

Anketa
Používáte pro přístup k Internetu WiFi?

Ano
95% (1305)
 

Ne
4% (61)
 


Nejnovější články

16. 1. 2015 | 10588
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
12. 10. 2014 | 20319
Zvolbovaní Piráti
22. 7. 2014 | 3623
Americké lhaní -základní prostředek politiky
30. 4. 2014 | 33233
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8052
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2179
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20109
Zrození České pirátské strany
30. 6. 2013 | 6244
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
27. 6. 2013 | 335
Kramaření v Kramářově vile a co bylo příčinou
16. 6. 2013 | 5412
Korupce je podstatou současného politického systému.

Kultura
články v rubrice

26. 3. 2013 | 10047
Nečistá hra agentury Dilia (doplňeno o závěr arbitra)
20. 12. 2012 | 73
Recenze dokumentu Od Fica do Fica
24. 11. 2012 | 228
Anonymous ve filmu
14. 4. 2012 | 2199
Znát sebe sama i své protivníky
3. 3. 2012 | 457
Lucie Bíla: Muzikantům stahování a kopírování neškodí
22. 2. 2012 | 139
Bábovka pro Romana Týce
1. 2. 2012 | 136
Cory Doctorow: Proč jsem kopirváč
28. 12. 2011 | 196
Havel je mrtev. Ať žije Havel!
24. 12. 2011 | 222
Svobodná tvorba: Pioneer One
22. 11. 2011 | 1421
Názor anonymního čtenáře České pozice
13. 10. 2011 | 143
Anonymous v ČR
15. 9. 2011 | 155
Kontroverze - fotografie, které přinesly spory
21. 7. 2011 | 55
Festival svobodné hudby: už tuto sobotu
23. 6. 2011 | 133
Radio Rastafari – neziskové internetové reggae rádio zaměřené nejen na hudbu
22. 6. 2011 | 1774
Demonstrace proti výstavbě OC Arény v Plzni
10. 6. 2011 | 4367
Zástupci občanského sdružení KULTURA(K) VÍTĚZÍ půjdou před zastupitele hájit názor Plzeňanů na výstavbu nového obchodního domu v centru města
5. 6. 2011 | 204
Zombie Walk
2. 4. 2011 | 799
Kultura(k) vítězí
26. 2. 2011 | 73
Zemřel Arnošt Lustig
14. 1. 2011 | 750
Svěrák: „Tvůrci“ budou stát za OSA!
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 10588
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20319
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3623
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33233
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.