26. 6. 2017, 21:07

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Petice proti "optimalizaci" železniční dopravy


Na základě událostí poslední doby, které zcela popírají přijatou dopravní politiku státu i trend vývoje dopravy v rámci Evropské unie, otevřeně žádají níže podepsané osoby, občanská sdružení a železniční dopravci politickou reprezentaci státu a územních samosprávných celků o následující:



7. 10. 2011

1. Nastavení rovných podmínek mezi autobusovou a železniční dopravou
2. Skutečnou liberalizaci trhu v osobní železniční dopravě
3. Prošetření hospodaření a plnění zákonem stanovených povinností státní organizací Správa železniční dopravní cesty, s. o. (SŽDC), která provádí údržbu železniční infrastruktury za nadhodnocené ceny a na řadě tratí údržbu zanedbává, to v důsledku vede k úpadku těchto tratí
4. Vyčlenění nemovitého majetku spravovaného Českými drahami, a. s. (ČD) pod SŽDC nebo jinou organizaci, protože významná část tohoto majetku je nevyužívaným a nedostatečně udržovaným břemenem, které znevýhodňuje ČD na dopravním trhu a zároveň zvyšuje provozní náklady tohoto dopravce, které se promítají i ve vysoké ceně za provoz vlaků
5. Zákonnou definici nové kategorie dráhy typu "malodráha", umožňující udržovat vedlejší tratě méně náročným způsobem oproti hlavním tratím a umožňující budovat kombinované systémy tzv. "vlakotramvají"


Podepsat petici

SITUACE JE KRITICKÁ! V posledních letech a zejména měsících jsme svědky stále zřetelnějšího úpadku železnice v ČR coby páteřního prostředku pro zajištění dopravní obslužnosti regionů. Příčinu tohoto stavu spatřujeme v nezájmu politiků o železniční dopravu, protože drtivá většina jich vlakem už dávno nejezdí. Nemohou si ani uvědomovat, co vytvořili postupnými změnami zákonů týkajících se dopravy.

Situace zašla tak daleko, že železnice čelí přímým snahám o svoji likvidaci a to hned ze dvou stran: Na straně jedné stojí některé kraje, které zcela rezignovaly na možnost využití moderní regionální železnice jako účinného nástroje pro rozvoj území a které ve vlacích spatřují pouze velmi snadnou možnost ušetřit množství finančních prostředků pro jiné potřeby a zájmy. Ukázkovým příkladem je aktuální dění v Pardubickém kraji. Místo vlaků kraje objednávají pro zajištění nezbytné dopravní obslužnosti údajně levnější autobusy, u kterých ale chybí jakákoliv garance návazností při cestách na delší vzdálenosti i jistota dostatečné kapacity např. pro větší skupiny cestujících nebo pro přepravu zavazadel. To pak v konečném důsledku vede k celkovému odklonu veřejnosti od hromadné dopravy jako takové – ať už jakékoliv.

Na straně druhé má zájem likvidovat železnici samotný stát jakožto vlastník drtivé většiny drah tratí, který se shlédl v možnosti ušetřit na údržbě tratí jejich zrušením. Poněkud neprozíravě si však vybral za oběť regionální dráhy, ze kterých nejen že budou kýžené úspory zcela zanedbatelné, ale vážně tím hrozí i omezení financování páteřních tratí, na které jsou převáděny peníze určené pro tratě regionální tratě, které jsou v reálu jen minimálně udržované. To, že jsou kraji objednávané autobusy pro zajištění dopravní obslužnosti regionů mnohem levnější než vlaky, je obecně známá věc. Zamýšlel se ale někdo nad tím proč tomu tak je? Jak je možné, že jeden motoráček na lokálce stojí kraj na stejné lince zhruba 3 x více než autobus, když oba mají obdobnou pohonnou jednotku, spotřebu paliva i hmotnost? Díky nižšímu valivému odporu mezi kolem vlaku a kolejnicí navíc může motorový vůz přepravit 3 až 4 x více cestujících, protože utáhne kromě sebe i dva další vozy. Provozní náklady vlaku zvyšují nároky na bezpečnost a údržbu. Část ceny tvoří též náklady na nezbytné zázemí železnice (řízení provozu, zabezpečovací zařízení apod.) – na jeho financování se ale přinejmenším z poloviny podílí také nákladní doprava.

Často zmiňovaným zdůvodněním rozdílu cen mezi vlaky a autobusy jsou vysoké náklady většinového osobního dopravce – Českých drah, ovšem ani menší dopravce nestojí provozování jejich vlaků o mnoho méně. Pokud by u nás byly nastaveny opravdu rovnoprávné podmínky pro vstup nových dopravců na železnici, dávno mohl dopravu na řadě tratí zajišťovat někdo jiný než ČD. Desetileté smlouvy krajů s Českými drahami na zajišťování dopravní obslužnosti sice umožnily zahájit masivní obnovu vozidel ČD, ale zafixovaly náklady na jízdu vlaku (bez ohledu na typ vozidla) na cca 90 Kč na kilometr. To je částka zejména pro vedlejší tratě značně nadhodnocená. Zcela byly vyřazeni ze hry menší dopravci schopní zajistit dopravu na vedlejších tratích levněji. Zásadním prvkem, který znevýhodňuje železniční dopravu proti autobusové, jsou poplatky za použití dopravní cesty. Tyto poplatky (obdoba mýtného na silnicích) platí bez rozdílu všechny vlaky na všech tratích, zatímco za použití silnice platí pouze dálkové autobusy a to jen na silnicích nejvyšších tříd. Linkové autobusy zpravidla žádné poplatky neplatí a jsou navíc jsou osvobozeny i od silniční daně. Tyto skutečnosti rozdíl v ceně autobusů oproti vlakům ještě více prohlubují. Provoz vlaků na vedlejších tratích v takových podmínkách tak nemůže být jiný než drahý.

Železnice v principu není parazitem, který chce odsávat peníze z veřejných rozpočtů, jak se občanům snaží politická reprezentace namluvit. Ale pokud nerovnoměrné zpoplatnění infrastruktury křiví dopravní trh a ekonomicky zvýhodňuje silniční dopravu před železniční, je dráha do této pozice tlačena. Otevřeně tedy vyzýváme odpovědné politiky, aby tuto situaci napravili dříve, než většina (nejen) regionálních tratí v důsledku chybné dopravní politiky státu jednou provždy zanikne, i když mají přepravní potenciál.

Zodpovědný člen petičního výboru: Marek Tomek, DiS

Odkazy:
  1. Moravská Třebová: Kraj bude rušit vlakovou dopravu v našem regionu. Zajímá to někoho?
  2. Štvanice na motoráček 810
  3. Dopis hejtmanovi Pardubického kraje na téma optimalizace veřejné dopravy
  4. Stížnost hejtmanovi Pardubického kraje a starostovi Moravské Třebové na informování veřejnosti o změnách ve veřejné dopravě
  5. Odpověď hejtmana Pardubického kraje na dopis a na stížnost (PDF)

 




Datum: 7. 10. 2011, Autor: Pavel Prchal
Přečteno: 8502x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře k článku

12. 10. 2011 m0nst3r zanedbanost tratí
8. 10. 2011 Pavel Prchal A jeste muzede hlasovat tady
7. 10. 2011 a. dlouhy potiz zeleznice
7. 10. 2011 Brooch Petice
7. 10. 2011 Vaclav ucinnost petice
7. 10. 2011 Roj Re: ucinnost petice

Anketa
Používáte pro přístup k Internetu WiFi?

Ano
95% (1304)
 

Ne
4% (61)
 


Nejnovější články

16. 1. 2015 | 8119
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
12. 10. 2014 | 20308
Zvolbovaní Piráti
22. 7. 2014 | 3621
Americké lhaní -základní prostředek politiky
30. 4. 2014 | 33232
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8052
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2179
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20109
Zrození České pirátské strany
30. 6. 2013 | 6244
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
27. 6. 2013 | 334
Kramaření v Kramářově vile a co bylo příčinou
16. 6. 2013 | 5412
Korupce je podstatou současného politického systému.

Kauzy
články v rubrice

27. 5. 2013 | 2085
Zaměstnávají České dráhy sebevražedné manažery?
26. 2. 2013 | 493
České dráhy ničí lokálky i sebe s pomocí České televize
26. 12. 2012 | 175
Co dělat, když vás policie na demonstraci šikanuje?
10. 12. 2012 | 422
Ministerstvo dopravy ohrožuje životy cestujících
3. 12. 2012 | 187
Pardubice: Smrt v policejní cele
26. 11. 2012 | 340
Policejní brutalita na Václavském náměstí: Rozhovor s napadenou vlajkonoškou
22. 11. 2012 | 253
Česká televize ničí železnici neobjektivním zpravodajstvím
11. 10. 2012 | 206
Jak Jihomoravský kraj ničí lokálky
2. 10. 2012 | 2965
Pardubický kraj + opuštěné lokálky = sabotáž jízdních řádů + zfušovaná data = netransparentnost + ignorace připomínek
3. 5. 2012 | 341
Regionální železniční doprava - mýty a skutečnost
23. 2. 2012 | 136
Kdo hacknul databázi ODS? Anonymous nebo Parlamentní listy?
22. 1. 2012 | 864
Likvidace trati č. 257 Mutěnice-Kyjov
20. 1. 2012 | 254
The Pirate Bay k SOPA: Hollywood začínal jako piráti, teď není potřeba!
19. 1. 2012 | 259
Proč pražský magistrát lže?
16. 1. 2012 | 4780
Cestování v čase na pražském magistrátu
12. 1. 2012 | 7880
Šéf IT na magistrátě byl znám dopředu
12. 1. 2012 | 125
IT na magistrátu – čelem proti zdi
9. 1. 2012 | 222
Ministr Drábek začal trestat malé ryby
7. 1. 2012 | 127
Proxio: další ražba tunelu a vzpoura úředníka
5. 1. 2012 | 306953
Rozloučení s lokálkami Pardubického kraje
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 8119
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20308
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3621
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33232
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.