19. 8. 2017, 18:53

Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
Byl by Král Lear vůbec napsán, kdyby tehdy existoval kopírovací zákon?


Tohle je skvělé. Už pár měsíců jsem měl v plánu sepsat článek o tom, kolik Shakespearových děl by narazilo na kopírovací monopol, kdyby se musel (nebo ten, kdo za něj psal, pokud si myslíte, že za něj psal někdo jiný) vypořádat s dnešním kopírovacím zákonem nebo současnými technologiemi. 



5. 5. 2011
Přestože jsem si na to zatím nenašel čas, Groklaw.net se do toho pustili a udělali to za mě – alespoň co se týče Krále Leara, a popsali, jak by za stejných podmínek bylo nepravděpodobné, že by Král Lear byl dnes vůbec napsán, protože by hrozila spousta potenciálních žalob o kopírovací monopol:

Kdyby pro Shakespeara platil současný americký kopírovací zákon, za napsání tohoto mistrovského díla by ho podle mě mohla žalovat spousta jiných autorů pro porušení jejich kopírovacího monopolu.

Zkuste si spočítat, kolik žalob mohlo být podáno jen kvůli samotnému Králi Learovi:

Shakespearova hra je napsána na motivy několika příběhů o keltské mýtické postavě Learovi/Lirovi. Za nejdůležitější Shakespearův zdroj je považováno druhé vydání The Chronicles of England, Scotlande, and Irelande od Raphaela Holinsheda vydané v roce 1587. Sám Holinshed původně našel tento příběh v Historia Regum Britanniae od Geoffreyho z Monmouthu napsáné ve 12. století. The Faerie Queene od Edmunda Spensera vydaná roku 1590 také obsahuje postavu nazvanou Cordelia, která stejně jako v Králi Learovi zemře oběšením.

Dalšími možnými zdroji jsou A Mirror for Magistrates (1574) od Johna Higginse; The Malcontent (1604) od Johna Marstona; The London Prodigal (1605); Arcadia (1580-1590) od Sira Philipa Sidneyho, odkud Shakespeare vzal hlavní motiv vedlejší zápletky o Gloucesterovi; Montaignovy Essays přeložené do angličtiny Johnem Floriem roku 1603; An Historical Description of Iland of Britaine od Williama Harrisona; Remaines Concerning Britaine od Williama Camdena (1606); Albion's England od Williama Warnera (1589); a A Declaration of egregious Popish Impostures od Samuela Harsnetta (1603), odkud byl částečně převzat jazyk, kterým mluví Edgar, když předstírá šílenství. Král Lear je také literární variace rozšířené pohádky, ve které otec zavrhne svoji nejmladší dceru kvůli jejímu vyjádření lásky k otci, které se mu nelíbí.

Zdrojem vedlejší zápletky, ve které vystupují Gloucester, Edgar a Edmund, je příběh z knihy Countess of Pembroke's Arcadia od Philipa Sidneyho, který pojednává o slepém Paflagonském králi a jeho dvou synech, Leonatovi a Plexitrovi.

Tak kolik žalob jste napočítali? Alespoň půl tuctu? Když se na věc podíváme očima moderního vlastníka kopírovacího monopolu, tak tam vidím i žaloby o metody a koncepty. Vzpomínáte na žalobu J. K. Rowlingové o metody a koncepty, kterou citovali Darl McBride a Chris Sontag? Možná by se mohl bránit, že to spadá pod transformační "fair use" výjimku z kopírovacího monopolu. Ale co když původní díla používal v digitálním formátu? Platí "fair use" i pro ně? Nebo by možná byla zamčena pomocí DRM. Pak by si je nejspíš vůbec nemohl přečíst.

Ve skutečnosti by to samozřejmě znamenalo, že by Král Lear vůbec nebyl napsán. Bylo by to příliš velké právní riziko. Koneckonců vás za porušení kopírovacího monopolu můžou zavřít do vězení, i když to děláte nekomerčně, pokud šíříte DVD. A když už si to představujeme, tak si představme, že by to Shakespeare udělal. Shakespeare dokonce netvořil nekomerčně. A trestné činy definuje i samotný kopírovací zákon.

Kdyby měl Shakespeare dostatek peněz, mohl by kontaktovat všechny majitele kopírovacích monopolů a zaplatit jim, co by si řekli. Ale kdyby tolik peněz neměl, tak by si ve finále nemohl dovolit napsat Krále Leara. Opravdu chceme svět, kde Shakespeare smí napsat Krále Leara jen když má peníze? Pokud si myslíte, že přeháním, vzpomeňte si, jak dopadlo internetové rádio. Když jedna písnička stojí 80 000 dolarů, je tu pro majitele kopírovacího monopolu ještě nějaká hranice, když drží v rukou všechny právní karty a v Kongresu si mohou protlačit zvyšování poplatků jak se jim to hodí?

Mimochodem, dělal vůbec někdo studii, kolik písniček v celosvětové historii svým autorům vydělalo 80 000 dolarů?

Kdyby byl Král Lear i přes všechny tyto problémy napsán, Shakespeare by mohl být žalován za porušení kopírovacího monopolu, jedna žaloba za druhou, a jeho reputace by byla zničena. Přestože byl uměleckým géniem, pravděpodobně by místo toho dostal nálepku Piráta za úmyslné porušení kopírovacího monopolu, úmysl zde předpokládá zákon a obžalovaný ho musí vyvracet, a nejspíš by mu hrozil trest srovnatelný s doživotním otročením.

Vskutku. Tohle je pointa, kterou je potřeba opakovat stále dokola - a přesto z nějakého důvodu ředitelé zábavního průmyslu, politici a dokonce i spousta lidí z tisku nadšeně spolknou (včetně příslovečného navijáku) tvrzení, že kopírovací monopol je pro vznik významných děl z nějakého důvodu nutný a že takové tresty jsou podle zákona opodstatněné. Budou tvrdit, že by Shakespeare (nebo jeho moderní ekvivalent) měl prostě napsat něco jiného - byť ignorují, že by to svět připravilo o Krále Leara. Shakespeare nepotřeboval kopírovací monopol, aby si vydělal na živobytí. Kopírovací monopol je jen jedna z možností, jak postavit obchodní model, ale rozhodně ne jediná.

Zdroj Groklaw, přeložena verze z Techdirtu

 




Datum: 5. 5. 2011, Autor: Přeložil Tomáš Vymazal
Přečteno: 14595x
Zobrazit článek pro tisk Vytisknout

Doposud hodnotilo 0 čtenářů, celková známka je .
Ohodnoťte známkou jako ve škole | 1 je nejlepší: 1 2 3 4 5

Komentáře k článku

9. 8. 2017 EugeneVax f7vl87qw
7. 8. 2017 EugeneVax o30ome4h
7. 8. 2017 MichaelDwerb ixdqsled
5. 8. 2017 EugeneVax dzvyyf5g
4. 8. 2017 AaronLes as597nab
3. 8. 2017 EugeneVax iwkladgk
3. 8. 2017 MichaelDwerb lqe1ggne
30. 7. 2017 MichaelDwerb r9zh07gj
29. 7. 2017 AaronLes umcjnj7a
29. 7. 2017 EugeneVax qf06uqgu
28. 7. 2017 MichaelDwerb zt24t4jq
28. 7. 2017 MichaelDwerb 6zq5yw2b
25. 7. 2017 EugeneVax 05asq2qr
24. 7. 2017 MichaelDwerb u67gvljj
24. 7. 2017 AaronLes t29nf81p
10. 5. 2011 Kuky Už týden
5. 5. 2011 Patenty brzdí rozvoj
7. 5. 2011 »John« Re: Patenty brzdí rozvoj
7. 5. 2011 »John« Re: Patenty brzdí rozvoj
5. 5. 2011 Jiří Hoblík Off topic: Žaloba na Download.com
5. 5. 2011 Re: Off topic: Žaloba na Download.com
5. 5. 2011 motorka Re: Re: Off topic: Žaloba na Download.com
26. 1. 2012 Lenna PNoRFfycbW
27. 1. 2012 cbrzlvgu rLMsxtJcarsDlfQpEkQ
5. 5. 2011 Milan Fujda O absurditě současné regulace oběhu kulturních obsahů
27. 1. 2012 Latesha iJilnKeNFjYJo
27. 1. 2012 pcfomj kwCTbadjXIYF

Anketa
Používáte pro přístup k Internetu WiFi?

Ano
95% (1306)
 

Ne
4% (63)
 


Nejnovější články

16. 1. 2015 | 13731
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.
12. 10. 2014 | 20323
Zvolbovaní Piráti
22. 7. 2014 | 3627
Americké lhaní -základní prostředek politiky
30. 4. 2014 | 33233
Facebook je konec. Konec japonec.
2. 4. 2014 | 8052
Evropa je naše moře
1. 4. 2014 | 2179
Pirátské noviny mají nové sponzory
16. 3. 2014 | 20109
Zrození České pirátské strany
30. 6. 2013 | 6244
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
27. 6. 2013 | 335
Kramaření v Kramářově vile a co bylo příčinou
16. 6. 2013 | 5412
Korupce je podstatou současného politického systému.

Kopírovací monopol
články v rubrice

30. 6. 2013 | 6244
Rozhovor k rozšíření autorského zákona
24. 2. 2013 | 12625
Rozsudek RapidShare a právní aspekty file-hostingových služeb
22. 7. 2012 | 229
Ropná společnost si pomocí kopírovacího monopolu vynutila stažení parodující stránky Greenpeace
28. 4. 2012 | 3249
Nekrolog: Umřela Library.nu alias Gigapedie
5. 3. 2012 | 254
{sylvaf} blok: knížky za paušál?
17. 2. 2012 | 4523
IFPI ku příležitosti 75. výročí vymazala důkazy o svých fašistických kořenech
16. 2. 2012 | 1441
IFPI chce poplatek z mobilů, Hadopi i právní odpovědnost provozovatelů za obsah
5. 2. 2012 | 92
Cory Doctorow: Je na čase přestat mluvit o kopírovacím monopolu
5. 2. 2012 | 87
Ministerstvo kultury připravuje rozsáhlou novelu autorského zákona
26. 1. 2012 | 547
Česko podepsalo ACTA, protesty zablokovaly web vlády
26. 12. 2011 | 646
Instinkt: Chvála zlodějů knih
23. 9. 2011 | 2134
„Kulich“ z Motola: Byla porušena moje autorská práva!
16. 9. 2011 | 380
Lobbisti ovládli Evropu: Zákaz kopírování prodlužen o dalších 20 let. Zisk shrábne OSA!
11. 7. 2011 | 2629
OSA vymohla od ústavu pro postižené platbu za benefici - účinkujícím umělcům navzdory
10. 6. 2011 | 28529
Poslanci se vyřádili, když tancovali mezi hroby mrtvých umělců
2. 6. 2011 | 8280
Včera lobbisti zábavního průmyslu, dnes prezent za 100 miliard korun
2. 6. 2011 | 3525
Ministr kultury Besser: Umělcům bude důchody vyplácet Intergram
1. 6. 2011 | 353
Dopis předsedovi výboru pro evropské záležitosti proti prodloužení monopolu na nahrávky
23. 5. 2011 | 278
Nahrávací průmysl znovu lobbuje za prodloužení monopolu
12. 5. 2011 | 123
Spisovatelé protestují proti poplatkům Dilia. Srstka už netrvá na poplatkovém monopolu
Nejnovější zprávy
Stát si brousí zuby na WiFi. Další pokus znásilnit Internet.

16. 1. 2015 | Internet | 13731
Necháme si bez odporu odebrat svobodné WiFi a přejdeme dobrovolně pod křídla korporátních Internetů?
Zobrazit celý článek ►
 

Zvolbovaní Piráti
12. 10. 2014 | Piráti | 20323
Kdo vyhrál, kdo prohrál, jak Piráti a co bude dál?

Americké lhaní -základní prostředek politiky
22. 7. 2014 | Politika | 3627
Včera na tiskové konferenci ministerstva obrany Ruské federace byly prezentovány důkazy z monitorování oblasti sestřelu. Důkazy Rusko předá zainteresovaným i dalším. Média i politici však zcela zásadní odhalení ignorují a dál obviňují bez jakýchkoliv důkazů Moskvu.

Facebook je konec. Konec japonec.
30. 4. 2014 | Piráti | 33233
To byl vynikající nápad, vyhradit lidu takové populární místo, kde se můžou všichni vyvztekat, vydemonstrovat, vybrečet a pohádat, vyblejt na sebe všechny problémy, zbavit se soukromí a to vše přitom za pečlivého dozoru státní bezpečnosti. Ovládat svět je čím dál tím snazší.
 
Hlavní stránka Piráti  Internet  Zahraničí  Kultura  Politika  Monstrproces  Kopírovací monopol  Názory  Kauzy  Věda a technika  Video  HogoFogo  Události  Zprávička  Jednou větou  Komix
 
Pirátské noviny jsou internetový občasník digitálního věku.
Informujeme o Internetu, politice, kopírování, svobodné tvorbě a blbostech.

Pirátské noviny oslovujte E-mailem na adrese: redakce zavináč piratskenoviny.cz

Provozovatel a vydavatel: Martin Brož | Sídlo vydavatele: Praha

Pirátské noviny | ISSN 1804-5197

Copyleft Pirátské noviny
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Pirátské noviny je umožněno i bez písemného souhlasu.
Všechna práva vyhlazena.